Van Xi’an naar Guiyang! - Reisverslag uit Guiyang, China van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Van Xi’an naar Guiyang! - Reisverslag uit Guiyang, China van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Van Xi’an naar Guiyang!

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

24 September 2018 | China, Guiyang

Vandaag een binnenlandse vlucht van Xi’an naar Guiyang. Op het vliegveld zien we een powernap cabine, te gebruiken via een (Chinese) qr-code. Er staan ook massagestoelen en je kunt er zelfs cappucino bestellen. We ontmoeten onze gids Jacky, een beetje patserig mannetje die Engels spreekt met een vette Amerikaanse tongval, te danken aan zijn verblijf in de USA. We lunchen in een winkelcentrum, waar zoals op veel plaatsen nog bijna niets verhuurd is. Toppertje hier is de vis die met kop en staart geserveerd wordt. Dan een flinke rit richting Kaili, maar niet voordat Reinier een drumsolo weggegeven heeft!
Onderweg genieten we van een schitterend landschap met bergen op de achtergrond. Er komen kassen voorbij en waterpartijen en vooral veel rijstvelden. We zien kleine dorpjes en mensen die op het land aan het oogsten zijn. Een mooi schouwspel. We bezoeken het Miao dorpje Shiqiao wat bekend staat vanwege het papier maken en natuurlijk krijgen we een demonstratie. We lopen door het dorpje en maken een beetje contact met de lokale bevolking. Een wat oudere dame is niet op haar mondje gevallen en maakt aan Dirk duidelijk dat hij teveel overgewicht heeft (en tieten). En tegen een van onze dames gebaart ze dat ze pronte borsten heeft....Een paar kleine kinderen vinden ons interessant, maar ook een beetje spannend en gaan zich snel verstoppen als ze zien dat we naar hen kijken. Wat verderop in het dorp is de houten brug die naar niets leidt. Het is het ontmoetingspunt voor jongeren die verkering zoeken en hier afspreken met potentiele partners uit een ander dorp. Onder de brug staan twee vogelkooitjes met een nachtegaal erin, met de voetjes in het water. Als we het volgende dorpje (Qingman) binnenrijden, stuiten we op een bruiloftgezelschap wat duidelijk te diep in het glaasje Chinese rijstwijn gekeken heeft.
Vier dames van een andere minderheidsgroep (short skirts) wacht ons op en verwelkomt ons met zang en de teaditionele hoorn met sterke zelfgebrouwen drank. Ze laten ons zien hoe goed ze kunnen weven en bieden handgemaakte traditionele kleding en sieraden aan. Erg mooi!Ons hotel in Kaili (Grand Metro Park hotel) is heel bijzonder en smaakvol ingericht. Prachtig meubilair en veel traditionele kunst te zien. De kamers zijn ook prachtig en met veel hout en glas ingericht en schuifdeuren tussen de slaap- en badkamer. De bar heeft zelfs rode wijn in het aanbod (keus uit 1!) Hier zullen we slapen als roosjes!