Boottocht op de Li! - Reisverslag uit Guilin, China van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Boottocht op de Li! - Reisverslag uit Guilin, China van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Boottocht op de Li!

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

28 September 2018 | China, Guilin

Vanmorgen verheugen we ons op een boottocht van vier uur over de Li-rivier. We verbazen ons over de vergevorderde techniek bij de entree: er zijn zelfs online ticketmachines beschikbaar. De houten boten zoals in onze reisgids afgebeeld staan, zijn allemaal vervangen door meer en minder luxe boten die wat van riviercruiseboten weg hebben. Er worden stoelnummers toegewezen en uiteindelijk hebben we een eigen hoek met 8 stoelen en een grote tafel voor onze groep. Er is vanalles te koop aan boord, maar wij hebben in ons hotel lunchpakketjes laten maken (ook een vegetarische) die we tussendoor nuttigen. De uitleg onderweg is zowel in het Chinees als in het (tamelijk onverstaanbaar) Engels, maar ook zonder die uitleg halen we uit de folder de belangrijkste highlights onderweg. Het is een heerlijk relaxte tocht waarbij je op het bovendek lekker uit kunt waaien. Eenmaal weer aan land in Yangshuo is het gedaan met de rust en moeten we met een paar duizend mensen (alle boten komen op hetzelfde tijdstip aan) door een lang gang in twintig minuten naar de uitgang. Niets voor ons, die enorme drukte. En we moeten ook nog flink doorlopen, want we hebben een afspraak op een kookschool waar de kneepjes van het Chinese vak zullen gaan leren. Eerst lopen we met onze juf over de markt om inkopen te doen. Lotuswortels hadden we nog nooit in het “echhie” gezien: mooi die vormen die aan elkaar vast gegroeid zijn. De kikkers en slangen die hier te koop zijn, laten we liever liggen voor een ander. Het wordt flink doorwerken om de drie gerechten met behulp van een zwaar hakmes te bereiden en ook op te eten. Maar het lukt en we hebben er weer iets van opgestoken. Dan weer rennen, want we willen de (licht)show niet missen. Het is weer dringen aan de kassa, waar hoofdzakelijk Chinese toeristen zich verdringen om een kaartje te bemachtigen. Het wordt een indrukwekkend optreden, door 600 zangers en dansers; op het water, met vuur en prachtige led verlichting. We verstaan er niets van, maar het is genieten van de decors en kostuums. Dezelfde choreograaf die ook de openingsceremonie tijdens de Olympische Spelen ontwierp, tekende voor deze show. Een aanrader!