HongKong en op weg naar huis! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu HongKong en op weg naar huis! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

HongKong en op weg naar huis!

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

01 Oktober 2018 | Hong Kong, Hongkong

Vanmorgen hebben we wat vrije tijd, maar we besluiten zelf twee taxi’s te nemen naar de ferryhaven. Daar is het genieten van een prachtig, beetje heiïg uitzicht over de skyline en Victoria Peak. En we bezoeken een luxe winkelcentrum op zijn Hollands: kijken kijken en niet kopen. Een goed koffietentje maakt deze ochtend weer helemaal ok!
‘s Middags gaan we met onze gids een mooie tour maken langs Victoria Peak, met wandelpad langs de kustlijn. Je kunt hier met een tram naar boven en dan bijvoorbeeld heerlijk naar beneden wandelen. We zien hier veel schade (met name bomen), veroorzaakt door de orkaan van twee weken geleden. De volgende stop is in het haventje van Aberdeen, waar we voor € 8,- pp een ronde varen langs de vissersboten, de woonboten en het havengebied. Heerlijk uitwaaien is het zeker. Bij Repulse Bay, het grootste openbare strand van HongKong, vinden we een indrukwekkende tempel. Er zijn beelden die je bijvoorbeeld aan kunt roepen voor een lang leven, meer geld of een baby. Hoop dat ik de juiste aangeraakt heb, anders wordt het misschien nog verrassend over een paar maanden... We komen in de stad terecht in een echte Duitse Bierstube, waar ze zelfs een alcoholvrij biertje schenken! En na een gezond diner in een Healthy & Gathering restaurant wordt het tijd voor de rit naar het vliegveld en de vlucht naar huis.
China, je was imponerend, maar ik moet er wel even van bijkomen.
De massaliteit, de enorme steden met kilomters lang wolkenkrabbers waar niemand lijkt te wonen. De snelle digitale ontwikkeling en vooruitgang. De schone straten en in sommige steden de grote aantallen elektrische scooters en auto’s. Uberhaupt de kwaliteit en grootte van de auto’s bleef ons verbazen. Maar ook de hurktoiletten (en een keer zelfs een goot) zonder toiletpapier. Het eten met stokjes van schalen op een draaiplateau. De smakeloze hotpot. Het feit dat er amper Engels gesproken wordt. Het cultureel erfgoed zoals de Muur en het Terracottaleger. De kunst van het kalligraferen. Taichi en andere sporten op straat. Uberhaupt veel op straat, ook dansen bijvoorbeeld. Het maakt een Chinees niet uit wat anderen ervan vinden; het lijkt of ze minder gêne kennen. De prachtige kinderen, die na de puberteit in de meeste gevallen veranderen in wat bonkige mensen. Het feit dat ze met ons op de foto willen en stiekem foto’s van ons maken. Dat ze alles kunnen (na)maken, maar dat het het vaak net niet is. Een natie om serieus rekening mee te houden voor de toekomst; ze lijken ons op allerlei fronten voorbij te streven. Een prachtige reis en veel om over na te denken.