Batoemi aan de Zwarte Zee! - Reisverslag uit Batoemi, Georgië van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Batoemi aan de Zwarte Zee! - Reisverslag uit Batoemi, Georgië van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Batoemi aan de Zwarte Zee!

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

21 Juni 2018 | Georgië, Batoemi

21-06-2018

We gaan een flinke stadswandeling maken om Batoemi (of Batumi) te leren kennen. Deze belangrijke bad- en havenplaats aan de Zwarte Zee is behoorlijk in ontwikkeling en er wordt enorm veel gebouwd. We beginnen onze wandeling bij het reuzenrad, bij een heel bijzonder kunstwerk van roestvrij stalen schijven: het stelt een man en vrouw voor (in de volksmond Ali en Nino) die langzaam in en uit elkaar gedraaid worden: een meesterwerkje.

Hier begint ook de 1,5 km lange boulevard, waar het gezellig druk is: zien en gezien worden. Aan de andere kant is het strandpark met waterpark en kermisattracties. Er staan veel extravagante gebouwen langs de boulevard en kunstwerken, zoals de alfabettoren, met bovenin een restaurant; over de top gebouwen met zelfs een gouden gondel op grote hoogte, een vuurtoren, een toren in Turkse stijl, met daarvoor een fontein, waarvan het de bedoeling was dat er elke dag ongeveer 15 minuten pure ChaCha omhoog gespoten zou worden.

Die extravagantie komt uit de hoed van voormalig president Saaskasjvili, die getrouwd is met de Nederlandse Sandra Roelofs. Sinds zijn aftreden, ligt de bouw van een groot aantal van zijn initiatieven stil en dat is best jammer.

Op het kiezelstrand is het al vroeg in de ochtend een drukte van belang en we constateren dat je hier met een gewicht van 85 kg+ niet echt opvalt. Achter de boulevard lopen we het oude centrum in, via een prachtig plein met lantarens met muziekfiguren erop die ‘s avonds prachtig licht geven. En leuke fonteinen waar je je kunt verfrissen. In de “varkenskop” kun je trouwen en dat willen Wiel en Ria nog best een keertje doen.

De oude stad is gezellig en er is veel gerenoveerd. We bezoeken kerkjes en kopen voor een paar euro schattige replica icoontjes. Op het Europaplein, waar sinds twee weken McDonalds gevestigd is, zien we het standbeeld van Medea met in haar hand het Gulden Vlies, wat wij in Europa ook erkennen als cultureel erfgoed.

In het Princess hotel drinken we koffie op het terras: tien consumpties is voor de ober een hele uitdaging, maar het komt goed.

Tot slot bezoeken we de ruines van het Gonio fort, zo’n 12km ten zuiden van Batoemi. Dit fort is in de 1e eeuw gebouwd door de Romeinen en was een van de grootste burchten aan de Zwarte Zee. Naast Romeinen waren hier ook Byzantijnen en Turken heersers. Je kunt er lekker rondlopen en genieten van de mooie aanplant, maar ook de restanten van de aardewerken waterleiding bekijken. Er is een klein museumpje bij wat een goed beeld geeft van hoe het leven er in de glorietijd uitgezien moet hebben. De prachtige grote potten had ik heel graag mee genomen naar huis...

En dan is het tijd voor de lunch: lekker aan de haven. We komen weer niets tekort, want naast de onvermijdelijke komkommer en tomaat, zijn er oa sardientjes en een typisch Georgisch brood (gevuld met kaas, ei en boter, wat je door elkaar moet prakken voordat je het op eet).

Met de bus terug naar het hotel en even uitrusten. Vanavond is er niets geregeld en mogen we zelf bepalen wat we gaan doen en waar we wat eten. Of niet eten, want dat kan natuurlijk ook. We hebben nog wel wat reserve opgebouwd in deze vakantie...

Morgen op tijd vertrek terug naar Tbilisi (een rit van een uur of zes) (als de nieuwe snelweg klaar is, moet het binnen vier uur kunnen) waar we ‘s nachts weer terug vliegen naar huis. Wat was het een geweldige reis!

• 21 Juni 2018 - 15:46

Mia:

Maja: dank je wel voor je fijne, gezellige en interessante verslagen van deze prachtige reis! Kei leuk dat je het thuisfront met je verhalen en foto's laat meegenieten van wat jullie meemaken!
    Nu hopelijk nog wat mooie vakantie-uurtjes en voor morgen een voorspoedige thuisreis!
    Groetjes van Mia

• 25 Juni 2018 - 20:31

Jan Selders:

Ik heb genoten van de regelmatige verslagen en de foto's. Georgië was voor mij meer bekend dan Armenië, maar van beide landen waren de verslagen en foto's interessant.