Dzjoudj NP - Reisverslag uit Saint-Louis, Senegal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Dzjoudj NP - Reisverslag uit Saint-Louis, Senegal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Dzjoudj NP

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

24 Maart 2014 | Senegal, Saint-Louis

Senegal 23 maart

Voor mijn gevoel stonden we vanmorgen in het holst van de nacht op, terwijl het toch al zes uur was. Maar nog erg donker.
Een snel ontbijtje en dan vertrek naar het Nationaal Park Djoudj waar we voornamelijk vogels gaan spotten.
De rit voert ons langs lage zandduinen met struiken die op Christusdoorn lijken en acacia bomen en daartussen de favoriete baobab bomen. Oude magische bomen met kunstzinnige vertakkingen, waaronder vast veel verhalen verteld zijn.
Maar eerst stoppen we bij een kleine nederzetting waarvoor we wat spullen gekocht hebben. Denk daarbij aan rijst, koekjes, lucifers, andere levensmiddelen maar ook een bal. Drie keer raden wie er meteen met de kids aan de slag ging en vervolgens een enorme schuiver maakte?
We hebben prachtige foto's kunnen maken, al zijn die met de Ysselsteynse vlag wel een beetje jammer.
Communiceren gaat niet gemakkelijker maar Harrie wist al snel met gebaren duidelijk te maken dat hij wilde weten of de baby een jongen of meisje was. Dat gebaar is namelijk internationaal.
Dan door naar het meer waar de boot al op ons ligt te wachten. Nadat we eerst wat andere toeristen op een andere boot overgezet hebben, (durkomtniemandtussenonsclubje...), varen we zo'n anderhalf uur langs de oevers en zien pelikanen, witte ibis, reigers, zeevarenden, "slangenvogeltjes" maar ook een joekel van een leguaan en zelfs een heuse krokodil, met de bek wijd open. Net als we ervan overtuigd zijn dat het een neppend is, omdat de bek zolang open houden gewoon niet mogelijk is, komt er leven in. We schrikken er bijna van.
Ook vermeldenswaardig is dat ze hier geenveerverliezende vogels hebben
Na flink onderhandelen krijgen we toch tijd voor een kop koffie ( heb gewoon verteld dat Nederlanders heel erg vervelend worden als er niet met enige regelmaat wat cafeïne in gaat) en daar genieten we heerlijk van.
We stoppen onderweg in een prachtige omgeving die me doet denken aan de Boschhuizen bij ons, ook even om wat meloen te eten. En brengen en passant onze gids ook nog even aan een (tweede) vrouw, die op een karretje met paard voorbij kwam rijden. Er werden echt briefjes met telefoonnummers uit gewisseld; dat is toch heel anders dan een datingsite!
De lunch gebruiken we in een lokaal restaurant in Saint Louis, onder andere gefrituurde aubergines en Mahe, lam met pindasaus.
Daarna gaat nagenoeg de hele groep Nasr ons hotel voor deze laatste dag, Mermoz. Weer aan zee gelegen en weer van die leuke kleurrijke kamers en sommige zelfs met zeezicht. Vier " losse" dames gaan nog even op avontuur in de stad en proberen, zonder succes, de gids af te schudden die perse met hen mee wil. Het lukt om met flink pingelen toch iets leuks te kopen en ook die prachtige leren tas is " in da pocket".
'S Avonds weer heerlijk eten in ons hotel en de animatie bestond uit het afrekenen wat een uitdaging op zich is. Daarbij speelt niet alleen de ledftijd van onze groep een rol waardoor het geheugen wat selectiever is, maar zeker ook het gebrek aan wisselgeld. Onze tip is dus om waar mogelijk kleine coupures te vragen.
Wat de verloren onderwerpen betreft: de tas van onze animator is weer terug, de Ysselsteynse zonnebril niet, de camera van de animator ( je had wel gelijk Robert) die kwijt was, bleek niet kwijt te zijn en een oorbel die niet kwijt was, is weer bij de rechtmatige eigenaar terug.

• 24 Maart 2014 - 08:06

Kiki:

Hallo oma,

Hebben jullie ook al wilde dieren gezien, en roze vogels.

Hebben ze ook Aferikaanse balletpakjes want die wil ik graag hebben.

Kusjes Kiki

• 24 Maart 2014 - 08:30

Mariet:

Hallo allemaal.
    Wat een mooi reisverslag, leuk om te lezen.
    Geniet van de laatste dagen, groetjes, speciaal aan Hay en Jes!
    Chris en Mariet

• 24 Maart 2014 - 11:42

Margret:

Wat een leuk verslag weer, kijk er intussen helemaal naar uit :-)
    Geniet nog van jullie laatste dagen vakantie!

• 24 Maart 2014 - 11:58

Marian En Henk:

Mooie foto's en leuk reisverslag.
    Groetjes aan Riny en aan Maria en Arie.
    Nog heel veel vakantieplezier en geniet ervan.
    Marian en Henk

• 24 Maart 2014 - 15:39

Maria:

Hoi Wilma, het ziet er weer super uit. De verslagen en foto's van Maja geven een goede indruk van alles. Maar.... ter plekke is het toch net wat anders..... Groetjes aan Bertie, Rini en alle anderen. Geniet nog van de komende dagen en een rustige terugreis gewenst.

• 24 Maart 2014 - 18:58

Truus Fleuren:

Hallo allemaal,
    Wat een prachtige foto's, schitterende kleuren! Wat leuk om ook weer bekenden te zien. Ik wens jullie samen nog heel veel plezier en Maja bedankt voor je weer sprekende reisverslag!
    Groetjes Truus F

• 24 Maart 2014 - 19:55

Marijke:

Leuke reisverslagen, kan me zo voorstellen hoe jullie met z'n allen genieten, mooie dingen zien en heel veel lol hebben onder elkaar, dat is wel te zien aan de vele mooie foto's! Geniet nog van de laatste vakantiedagen!!!
    Groetjes voor allen, Marijke

• 25 Maart 2014 - 10:45

Fama Sow:

Salamalekum! Na nga def? Hallo mede toubabs ;) (of hebben jullie dat nog niet gehoord? Dat roepen die kinderen vaak naar blanken (niet onaardig bedoeld!)
    Oja even een reminder want ik heb niet eens mijn naam gezegd gister, maar we hebben elkaar ontmoet bij de manden markt ;)
    Hoe gaat het met jullie? Zo te lezen zitten jullie alweer in de laatste vakantiedagen. Leuk om het blog te lezen en te horen hoe jullie Senegal ervaren. Het lijkt een mooie reis!
    Bedankt voor de tips en een fijne reis nog!
    Groetjes,
    Fama

• 26 Maart 2014 - 20:35

M&M:

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Wij zijn zelf ook verknocht aan Afrika. Helaas zit het er alweer op voor jullie.
    Op naar de volgende reis.

Groetjes M & M uit Ysselsteyn

• 27 Maart 2014 - 17:56

Chris:

Hallo Suzanne, en de rest begrijp ik.
    Nu pas kom ik erachter dat jullie in Senegal zitten. Schaam, schaam, schaam.
    Ik ga dadelijk jullie foto's bekijken.
    Nog veel plezier.
    Gr. Chris