Aan alles komt een einde! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Aan alles komt een einde! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een einde!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

02 Mei 2017 | Panama, Panama-stad

01-05-2017
Ontbijt onder het fijne afdak van ons hotel, terwijl Piet met zijn fluitjes alle registers los trekt om de "huis-Tukan" aan het fluiten te krijgen.
We bezoeken een kleine boerderij van kennissen van onze gids en dat is hartstikke interessant. Gelegen op een heuvel, heel landelijk met een grote tuin en een fantastisch uitzicht over de omgeving. We mogen de kippen voeren, spelen met het hondje (Toon wil zo'n kleintje er nog wel bij thuis), de koe melken, kaas maken (kids Hoex: let op: Piet kan koken!), rietsuiker persen en blijven ook nog lunchen. Weer veel te grote porties; heel gastvrij, maar teveel voor onze magen, die het soms toch al erg zwaar hebben.
Wat een aardige gastvrije mensen; we mogen hun huis bekijken met foto's uit hun verleden en kitscherige blikken frobelwerkjes (het schilderij van "zigeunerkind met traan" zou hier naadloos passen) en lopen samen naar een stuk grond wat verderop. Proeven geperst rietsuiker, met en zonder citrusvruchten en nemen bijna als vrienden afscheid. Echt een leuke activiteit.
Dan op naar de luchthaven van David op een half uurtje rijden voor de vlucht naar Panama city: de laatste halte van onze reis. Behalve voor Peter (met dicht oor) stelt het niet veel voor. Heb overigens een nieuwe serivice bedacht voor Vice Versa: Peter krijgt drie weken voor de volgende reis een seintje dat hij zijn oren moet laten uitspuiten om problemen te voorkomen.
We worden opgehaald door de vierde gids van deze reis, Kenny Weeks, en vanaf nu wordt er Engels gesproken, en zonodig vertaald. Grappig om verwelkomd te worden met een bordje waar zelfs het Vice Versa logo op staat!
Het is maar een klein kwartiertje naar hotel Wingdham Tryp Panama City, een mooi hotel middenin de stad met grote ruime kamers met panoramisch uitzicht over de skyline van Panama. Vooral de skyscraper in de vorm van een kurkentrekker, is kenmerkend voor Panama. Na weken in het groen verbleven te hebben, is het even omschakelen hier tussen al dat beton.
Hannie maakt zich onsterfelijk onvergetelijk door bij de bellboy de "schildpadschoenen" van Serve aan te bieden met de vraag of deze zolang in de berging mogen staan. Op de vraag waarom, duwt ze de schoenen zonder commentaar en met onbewogen blik, onder de neus van de man: ze hoeft niets meer uit te leggen...
We dineren heerlijk in een sfeervol trendy restaurant met stenen pizza oven, middenin het sfeervolle koloniale gedeelte van de stad. Bijzonder dat onze reis begint en eindigt in een voormalig koloniale omgeving.

02-05-2017
Vandaag gaan we drie belangrijke bezienswaardigheden van Panama city bezoeken. Allereerst het Panama kanaal, dan de koloniale wijk en tot slot Panama Vieja, de oude stad waar het allemaal begonnen is.
Het Panamakanaal is een echte aanrader! Probeer hier voor 10.00 uur te zijn, zodat je het proces van in- en uit varen in de verschillende kamers kunt volgen vanuit de observatietoren. Grote vrachtschepen worden door treintjes langs de kant getrokken, zodat ze zonder kleerscheuren de smalle gang door het kanaal kunnen volgen. Soms is er aan weerszijden slechts een halve meter over, dus het komt wel nauw.
Een beetje verderop zien we schepen op grote hoogte voorbij varen op het nieuwe, vorig jaar geopende bredere kanaal. Bezoek de vier verdiepingen tellende tentoonstelling over de geschiedenis en het ontstaan van zowel het oorspronkelijke als het nieuwe kanaal, en je snapt hoe het werkt. Op gezette tijden kun je een Engels- of Spaanstalige film bekijken die ook zeer de moeite waard is.
In het oude koloniale gedeelte van Panama city hadden we wel de hele dag willen rondzwerven; wat een sfeertje. We blijven foto's maken van de balkonnetjes met bugainvillea, van de locals in traditionele kleding, van de kleurijke huizen en van de skyline van de stad. We besluiten even snel iets te lunchen, maar "even snel" gaat niet met een groep van 17 mensen. Zeker niet wanneer de rekening opnieuw gemaakt moet worden omdat iedereen individueel af wil rekenen, en er helemaal niets meer van klopt. Niet te begrijpen voor ons Nederlanders die het zo gestroomlijnd gewend zijn.
Maar gelukkig nog genoeg tijd voor een wandeling over de site van het oude Panama om de ruines te bezoeken van de Spaanse nederzettingen. Tot op de dag van vandaag doen archeologen hier nog mooie vondsten, zelfs van de oorspronkelijke inheemse bevolking die zich hier langs de rivier lang lang geleden huisvestte.
Leuk om even de toren te beklimmen en van vier kanten van het mooie uitzicht in je op te nemen.
Terug in het hotel tijd om nog wat souvenirs in te kopen of even tijd voor jezelf, voordat we van het laatste avondmaal gaan genieten. Bij restaurant La Valentina worden we onder het grote houten afdak weer behoorlijk culinair verwend.
Nog een kort nachtje slapen en dan begint de reis naar huis alweer.
Met prachtige herinneringen als extra bagage aan deze bijzondere groene bestemmigen!

• 04 Mei 2017 - 19:30

Lilian:

Ach wat jammer dat deze reis voorbij is want ik heb genoten van jullie belevenissen!
    Dank voor de sappige verslagen Maja.
    Kom allen veilig thuis.

• 10 Mei 2017 - 14:57

Truus Fleuren-Hermans:

Het was weer een genot jullie te volgen! Dank jullie wel!