Waarom de Amazone zo groen is... - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Waarom de Amazone zo groen is... - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Waarom de Amazone zo groen is...

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

18 Juni 2011 | Ecuador, Tena

Omdat het er ontzettend kan regenen... Dat begon vannacht en het kwam er met bakken uit. Alles was nat en er hing een dikke nevel in de vallei. Het strandje beneden waar gisteren de goudzoekers nog actief waren, was gedeeltelijk onder gelopen.
Vandaag gaan we een dagje de natuur in en per boot bezoeken we een museum over de gebruiken en gewoonten van de bewoners. De meest nare vallen worden ons gedemonstreerd, maar we leren ook hoe je de kleurstof van een vrucht kunt gebruiken om bijvoorbeeld beschilderingen op het gelaat te maken. of lippenstift, precies in de favoriete kleur van Riky!
Maar er wordt ook gewaarschuwd om de pijpen van je broek goed dicht te houden vanwege zandvlooien (en daar komen we later achter...).
We doen een wedstrijdje schieten met de blaaspijp wat erg leuk is om te doen.
Daarna bezoeken we Amazonica, een dierenopvang midden in de jungle. Dieren die hier gebracht worden hebben drie kansen. Ofwel ze sterven binnen enkele dagen, ofwel ze maken kans om terug te keren in de jungle en worden daarvoor naar speciale gebieden gebracht waar geen toeristen mogen komen. Of ze hebben zulk onaangepast gedrag en kunnen dit niet meer afleren, waardoor ze niet meer terug kunnen naar de natuur. Deze dieren blijven in deze opvang en worden goed verzorgd en deze mogen we wel gaan bekijken. We zien verschillende dieren zoals jullie op de foto's zullen zien, maar de uitgebroken aap Johan die op constante voet van oorlog met de zwijntjes leeft, zullen we niet licht vergeten. Net zomin als de slimme Capucijneraapjes die zelfs het geheim achter het hangslot proberen te ontfutselen. En het doodskopaapje wat Annie bespringt!
Dan mogen we op bezoek bij mensen die hier wonen. Indrukwekkend om te zien waar je ook geboren had kunnen worden. De moeder van dit gezin is 31 jaar en heeft al 6 kinderen. Ze laten ons zien hoe ze hun maaltijden bereiden, voornamelijk met manjok als basis.
Een rondje door de tuin levert Annie een prachtige prinsessenkroon op die haar ook echt past. Langzamerhand voelt de rest van de groep zich wel een beetje bezwaard met twee van die maffen in hun midden ( Nettie tattoo en Annie prinses).
We varen langs stroomversnellingen terug naar het beginpunt en lunchen aan het haventje.
Donkere wolken pakken inmiddels samen en wanneer we bij de Lodge aankomen moeten we allemaal onder plastic aan de afdaling beginnen om het geen "wet t shirt contest" te laten worden.
Tijdens het diner valt de stroom uit en moeten we het verder met kaarsen doen. Ook gezellig, al is het wel heel erg uit kijken met al die trapjes her en der, hè Huub?
Een muziekgroep komt optreden en dat lijkt ons leuk. Totdat blijkt dat zij alleen gebruikt worden als achtergrondmuziek voor opzwepende salsa en flauwe spelletjes zoals Limbo, bedoeld voor de grote groep jongeren in onze lodge. Not our cup of tea dus.
Maar we hebben het met elkaar toch wel gezellig en gaan iets minder vroeg slapen.