Wandelen met Amir! - Reisverslag uit Dhulikhel, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Wandelen met Amir! - Reisverslag uit Dhulikhel, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Wandelen met Amir!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

10 November 2010 | Nepal, Dhulikhel

's Morgens merk je heel goed dat je hier op een hoogte van zo'n 1700 meter zit; het is koud in de schaduw.
Na het ontbijt vertrekken we samen met Amir, ons lokale contact, naar Dhulikhel en bekijken we het oude centrum. Prachtige oude panden met houtsnijwerk en balkonnetjes waar wij niet op zouden durven. De kapper is druk bezig en het graan wordt bij elkaar geharkt met een mooi patroon erin. De mensen zijn vriendelijk en zeggen goedendag; dat zullen we in Kathmandu wel gaan missen. Ook foto's maken (en dat doen we zo graag, zeker portretfoto's) vinden ze ook geen probleem. Er wordt nu al ingezet op meer dan 20.000 foto's...
Na de markt gaan we met de bus over een onverantwoordelijk pad omhoog voor het startpunt van onze wandeling. Aan de "afgrondkant" gaan de gordijntjes dicht om niet teveel mee te krijgen van het gevaar wat daar loert.
Allereerst bekijken we het huis van Amir en zijn familie en maken kennis met zijn moeder, broer en zus. Zij gaat over een paar dagen voor een periode van 2 jaar naar Pokhara om te studeren en zal in die tijd slechts een keer naar huis komen. Tijdens ons bezoek vindt er een soort dankzegging plaats door een priester en worden er allerlei zaken geofferd in de hoop dat de studie goed zal verlopen. Heel bijzonder om dit mee te mogen maken.
We lopen onder leiding van Amir (en Arno als bezemwagen) de berg af en bezoeken een oud dorpje. Iedereen loopt uit om ons te bekijken en we zijn dus zelf ook een soort attractie. We zien mais hoog onder het afdak hangen zodat de muizen er niet aan kunnen. En er wordt pap gekookt op een vuurtje voor de dieren die naast het huis onder een afdak liggen. Het is prachtig om hier even rond te kijken.
Daarna lopen we over een redelijk brede weg de berg af richting ons hotel. Ook weer prachtige berggezichten en leuke ontmoetingen onderweg. Iedereen loopt in zijn eigen tempo en dat gaat goed. Amir vertelt onderweg het een en ander over de vegetatie en gebruiken van Nepal.
Bij een sanitaire stop moet je niet alleen links en rechts om je heen kijken, maar ook rekening houden met verkeer van onderuit, he Frans! Namaste!
Na twee uur lopen zijn we weer terug bij het hotel en gaan we heerlijk lunchen op het terras. Sommigen lopen nog een rondje vanuit het hotel of zitten gewoon gezellig bij elkaar. Vanaf een uur of vier is er nog maar weinig zon op het terras en wordt het tijd voor een warmer vestje.
Om zes uur verzorgt het personeel van ons hotel, Mountain View Resort, een prachtige dansvoorstelling. Vooral de pauw dwingt respect af en zouden we zo kunnen gebruiken voor het vorstenbal met carnaval. Het was echt de moeite waard!
Dan volgt wederom een perfect buffet, deze keer in Nepalese stijl en na verloop van tijd gaat iedereen moe maar voldaan naar bed.
Het begint nu echt af te tellen!

• 10 November 2010 - 08:21

Wil Gommans:

De foto van die doorgeefmassage lijkt mij meer een polonaise hollandaise... :LOL

• 10 November 2010 - 13:06

Anke :

Lieve Ome Frans en tante Maria,

Mooie foto's! We zijn erg benieuwd naar jullie eigen verhalen en meer foto's.

Ik kan geen e-mailadres vinden om op te reageren, dan maar even zo.
    Hieronder de mobiele nummers van Nilam. Met hem bellen, lijkt ons het meest handig.

Mobiel: +977 9851019279
    Kantoor1: +977 14268638
    Kantoor2: + 977 14215177

info@asianheritagetreks.com , asianheritage@wlink.com.np
    Op Nilam's website: www.asianheritagetreks.com staat bij contact een kaartje. Daarop kun je zien waar hij zit. De straat heet: Jayatha Tole = een zijstraat van de Tredevi Marg.

Dan hieronder nog een paar tips:
    1. Bezoek aan Nilam en zijn vrouw Mina. Maak kennis met onze lieve, hartelijke Nepalese vrienden. Maak gebruik van zijn tips en introduceer hem bij jullie gids. Misschien kunnen ze nog wat aan elkaar hebben. Als je zijn kantoor binnen komt hangen daar allemaal foto's van Nepalese mensen (gezichten), die hebben Bram en ik gemaakt en opgehangen. Ook hangt er een foto achter Nilam's bureau waar Bram op staat. Hij zit op een berg te genieten van het mooie uitzicht.
    Mina heeft een shop (in het gebouw waar het reisbureau van Nilam ook is) waar je mooie pasmina's en andere typisch Nepalese producten kunt kopen. Willen jullie bij haar een mooie rode pasmina (diep, warm rood, geen bordeaux rood) voor mij kopen? Uiteraard betaal ik dat terug. Inge is nu bij me en die wil graag een aqua blauwe. Ook zij betaald jullie uiteraard terug. Als het niet teveel moeite is natuurlijk.

2. In KTM is de Asan Tol en de straten daar omheen heel leuk. Ook de straten daar omheen zijn heel leuk. Een straat vol met kleding, stoffen voor sari's, straat vol met koperen spullen, kruiden en thee, etc. Nilam kan jullie wijzen waar dit is.

3. Eet tips: we blijven erbij: de beste pizza's bij Fire & Ice. Lekker Italiaans eten bij La Dolce Vita. Lunchen bij Weizen Bakery (onze stamkroeg), Pumpernickel (loop vooral door naar de tuin achter). Bij de Weizen Bakery kun je ook heerlijke chocolade taart eten. Hmm, dat deden wij altijd als we iets te vieren hadden. Drink eens een lassi (yoghurt drank). Bestel eens een samosa (deeg gevuld met groente en of vlees), momo's (ook deeg (gestoomd) gevuld met groente en of vlees > beetje dim sum achtig), een chapati(platte pannekoek). Als je vlees wilt eten, kun je goed terecht bij The Road House.

4. Nilam heeft een eigen 'kruidenfabriekje'. Als het lukt, willen jullie hem dan vragen om gemalen komijnzaad?

Dat was het wel. We hopen dat jullie nog een paar mooie laatste dagen in KTM doorbrengen en Nilam kunnen ontmoeten. Voor straks een veilige vlucht terug naar huis. We spreken elkaar snel.

Veel liefs, Bram, Anke en Pleun!

• 10 November 2010 - 18:21

Ems En Huub:

HAllo Allemaal
    Geniet van de laatste dagen Jullie hebben in ieder geval mooier weer als wij. Hier regent het en morgen wordt storm verwacht ,dus voor jullie geldt genieten maar.Bedankt voor de mooie verslagen van jullie reis
    groetjes vanuit Ysselsteyn

• 10 November 2010 - 18:22

Annemiek Manders:

He hallo,

Wat zien die foto's er allemaal super uit. Met die moeder van mij erbij zal dat zeker wel goedkomen met die 20.000 foto's.(Ik wed dat alleen ons mam al 2000 foto's op haar naam heeft staan!!)
    Leuk om de verhalen en foto's nu al te zien, ben wel jaloers hoor, begint hier alweer te kriebelen om ook weer te gaan!!
    Doe iedereen de groetjes daar en geef mam een dikke knuffel zaterdag.
    Tot zondag groetjes Annemiek

• 10 November 2010 - 18:42