Prehistorische grottekeningen - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Prehistorische grottekeningen - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Prehistorische grottekeningen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

05 Juli 2008 | Noorwegen, Alta

Nog even iets over de IJszeekathedraal die we gisteren bezochten! Deze is gemaakt uit 11 panelen van elk 23 meter (volgens bouwmeester Piet H.). Deze symboliseren de apostelen; ik hoor u denken, dat waren er toch 12? Dat klopt, maar hier in Noorwegen mag Judas niet meer mee doen!
Vandaag een behoorlijk lange rit van Tromso naar Alta, halverwege de Noordkaap. Een mooie tocht langs de fjorden en dus weer veel water. Het eerste stuk schijnt de zon nog volop, maar later op deze dag wordt het bewolkt en ziet het er allemaal minder vriendelijk uit.
Onderweg vertelt Albert de achtergrond van de ontdekkingsreiziger Raoul Amundsen, waar hij een echte fan van is. Misschien heeft hij er zelf wel een beetje van weg...Hoe dan ook, hij is bezig om een nieuwe biografie over deze interessante man te schrijven.
We stoppen weer voor een kopje koffie (en pinstop want het gaat wel errrrug hard met die Kronen) in een soort Oostenrijkse Stube.Dan weer verder en lunch is op een berg in een plaatsje wat lijkt op Gildetun, met een magnifiek uitzicht over de omgeving. Het hotel en de bijgebouwen hebben een grasdak en dat ziet er supergaaf uit. Het is er berekoud en er zijn er onder ons die sneeuwballengevecht gaan houden; je bent immers nooit te oud om te kuiten, toch...
De camera van uw webbeheerder weigert dienst; achteraf blijkt dat hij het gewoon te koud vond, want na een kort verblijf tussen niet nader te benoemen lichaamsdelen, werkt het weer als vanouds. Sterk verhaal (0f broodje aap verhaal); onze gids Albert had vorig jaar op precies dezelfde plek dezelfde ervaring met zijn camera. Die doet het echter nog steeds niet...
Albert vertelt ook over de oorspronkelijke bewoners, de Sami, die voornamelijk in het binnenland wonen maar ook aan de zee hun brood proberen te verdienen. We zien onderweg een tipi met kraampje waar ze rendierhuiden, mutsen, handschoenen, geweien (stond je leuk, Anouk!) en allerlei prullaria verkopen. Ik heb niet de indruk dat ze erg rijk van ons geworden zijn.
Onderweg zien we weer rendieren, nu met jongen die vaak veel lichter van kleur zijn (soms zelfs wit). Prachtig!
En soms zien we zelfs nog rekken waarop stokvis te drogen hangt.
Dan komen we in Alta aan; de plaats waar in maart ieder jaar de langste sledehonderennen georganiseerd worden. Men rijdt dan van Alta naar Kirkenes vv; een afstand van 1000 km.
Voor we in ons hotel inchecken, bezoeken we eerst de prehistorische rotstekeningen van 4000 tot 6000 jaar oud, die hier gevonden zijn. Er is een prachtig circuit van houten paden aangelegd waarover je naar keus een kortere (1,5 km) of langere wandeling (3 km) kunt maken. Echt de moeite waard! In de souvenirshop verkopen ze prachtig Laps zilverwerk (Tip van Albert!) maar ik besluit geen geld aan mezelf uit te geven. Krijg het liever cadeau! (hint!)
Ons hotel ziet er goed uit; het is een design hotel en het eten is smakelijk, maar lauw. Misschien is dit wel de gewoonte hier, om lauw te eten.
Al met al een fijne dag en morgen dus op weg naar ons noordelijkste punt; de Noordkaap! Tot dan!

• 05 Juli 2008 - 19:55

Ronald, Kim En Karin:

Hoi mam en Anouk en alle medereizigers.
    Ziet er allemaal prachtig uit. Denk dat jullie een geweldige tijd hebben daar. Veel plezier nog en mam.... die poppen komen me wel heel erg bekend voor. ha ha.
    groetjes uit Venray

• 05 Juli 2008 - 21:41

Wilhelmien:

Hallo, wat een mooi weer hebben jullie,maar de kou hadden jullie ook wel verwacht. Prachtige foto's, maar sta je er morgen zelf ook op ?Slaap lekker,groeten.

• 05 Juli 2008 - 21:57

Ilona:

Heel leuk om je reisverslag te lezen. Goed geschreven! Op deze manier heb je het gevoel mee te reizen!! Geniet er allemaal nog van.
    Groetjes van uit Geijsteren

• 05 Juli 2008 - 23:58

Anita:

Pap en mam: erg mooie!!! foto die je ons van jullie gemaild hebt.
    Wat een geweldige verslaggeefster hebben jullie trouwens in jullie midden zeg. Op de foto's "zie je het kouder worden".
    Geniet er verder nog van.
    Groetjes uit Meterik van ons allemaal.

• 06 Juli 2008 - 07:20

Hay En Greet:

oi vakantiegangers
    We zien wel dat jullie het geweldig hebben.Hebben jullie de bebreide wanten en muts ook bij je want het kan op de Noordkaap vreselijk koud zijn.Geniet er van en wij horen wel van Annie en Lambert over jullie ervaringen.Groeten uit Meerlo

• 06 Juli 2008 - 10:46

Kim! :

Haa oma en Anouk!

de foto's zijn erg leuk! ;) Anouk,, dat ding op je hoofd staat je goed xD!!

xx-Kimm!!
    en tot gauw!

• 06 Juli 2008 - 18:38

Jens, Sytse, Yrsa:

Dag opa Frans en Oma Anny,

Keileuke foto's. We komen ze gauw bij jullie kijken. We hebben nu ook vakantie.
    Groetjes uit Veldhoven.

• 07 Juli 2008 - 12:00

Laura:

ha anouk!
    je bent bijna weer terug.. maar toch nog veel plezier en tot van t weekend gr laura