Lopend van Noorwegen naar Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Lopend van Noorwegen naar Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Lopend van Noorwegen naar Finland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

08 Juli 2008 | Finland, Helsinki

Na een laat ontbijt vanwege alle drukte met kaarten gisteravond, op weg van Karasjok naar Ivalo voor onze vlucht naar Helsinki. Een relaxed ritje met veel tijd onderweg om het een en ander te bekijken.
Allereerst lopen we te voet over de brug van Noorwegen naar Finland; een bijzonder gewaarwording.
Albert vertelt het een en ander over Finland en zijn geschiedenis en voor we het weten staan we aan het meer van Inari waar we het Sida museum gaan bekijken. Ook dit is weer een superaanrader; het is een combinatie van museum en buitenpark waar oude woonvormen van de Lappen nagebouwd zijn. Het museum zelf is erg interessant en heeft als leidraad in de vier seizoenen en alles wat daarmee samenhangt. Veel wordt verduidelijkt met filmpjes en museumstukken, maar ook grafieken en plattegronden die duidelijk aangeven hoe dingen in de loop der tijd ontstaan zijn.
In het buitenpark vindt je verschillende blokhutten, van een goudzoeker bijvoorbeeld, maar ook voorbeelden van vallen die voor de jacht gebruikt werden. Je maakt een schitterende wandeling door de natuur en komt ook even bij het meer van Inari uit. Neem wel muggenspul mee, want dat is hier geen overbodige luxe; je wordt meteen besprongen als je uit de bus komt.
Er is ook een grote, mooie souvenirwinkel bij met een grote collectie boeken maar bijvoorbeeld ook tassen van rendierleder. Ik zag er eentje staan die me wel aansprak, maar het prijskaartje minder; 2000 Euro! Toch niet zo mooi eigenlijk.
Het park is in de zomer van 09.00 tot 20.00 uur geopend en de entree bedraagt 8 Euro.
Het restaurant serveert voor 9 Euro rendierensoep, onbeperkt salade, brood, water, limonade, koffie en een toetje.
Dan nog even langs in het Berenhol. Albert adviseert een "wandelingetje" met de trap naar boven naar een voormalig berenhol. Volgens mij is hij er zelf al lang niet meer geweest, want het waren maar liefst 450 treden op en dus ook weer naar beneden. Hijg hijg, en oh wat een spijt van die slechte conditie. Lambert P. rent als een hinde al die tredes op en af en geeft ons allemaal het nakijken. Maar we hebben het wel mooi gedaan en de beloning was een schitterend uitzicht!
Ook bij het berenhol weer een souvenirwinkel die erg goedkoop is.
De eigenaar loopt rond in originele Sami kleding en dat is natuurlijk ook erg leuk. Buiten de winkel wordt je opgewacht door een sprekende opgezette beer, wat voor de nodige hilariteit zorgt.
Op de luchthaven blijkt het ticket van Frans van O. geannuleerd te zijn, maar na over en weer bellen is dat ook snel opgelost.
Anderhalf uur vliegen later staan we in Helsinki en gaan we een afscheidsborrel nemen in de bar.
Morgen de laatste dag van deze mooie reis

• 09 Juli 2008 - 06:52

Toon:

de laatste dag, en dan naar huis waar de afwas, de strijkwas, de stofzuiger en ook de kinderen weer op je wachten. fijn om ook weer terug te zijn.

• 09 Juli 2008 - 22:21

Wilhelmien.:

Wat een mooie reis,van een kant jammer dat het er op zit,maar van de andere kant fijn om je familie weer te zien ! (En dat van die strijkwas valt wel mee). Goeie reis terug en tot gauw.