Heerlijk relaxed varen! - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Heerlijk relaxed varen! - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Heerlijk relaxed varen!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

04 Juli 2008 | Noorwegen, Tromsø

Gisteravond op weg naar de kroeg voor het welverdiende glaasje wijn (door alle internetstress, want deze website komt niet zonder stress tot stand...) hebben we Mrs M (alias mevr Tummers) weer terug de kroeg ingestuurd en hebben we gezamenlijk de dag afgesloten.
Vanmorgen weer op tijd uit de veren, want ons Hurtigrutenschip de Polarlys vertrekt om 08.00 uur en vantevoren moeten de koffers nog onze bus in. Onze chauffeur Juga (lijkt op een Viking met zijn rode baard!) rijdt over land en vangt ons weer in Tromso op.
De haven ligt tegenover ons hotel en we lopen samen naar de boot om in te checken. Jammer Huub en Tiny; jullie kaartjes lagen ook nog klaar; ik heb er een foto van gemaakt zodat jullie er toch een beetje bij zijn.
De Hurtigruten is van oudsher een soort openbaar vervoer waar de Noren veel gebruik van maakten. De route loopt van Bergen in het zuiden naar Kirkenes in het noorden en je kunt net zoveel trajecten meevaren als je wilt; als je maar betaalt...
De complete route doet er vijf tot zes dagen over en legt in verschillende havens aan. Vroeger was het een van de belangrijkste transportmiddelen en werd via dit vrachtschip ook de post op deze manier vervoerd. Tegenwoordig is het een toeristencruise waarbij je heel relaxed langs prachtig natuurschoon komt.
Het weer werkt ook fantastisch mee; we hebben zelfs even op het dek in de zon kunnen zitten. Weliswaar in een beschut hoekje, want er heerst een straffe wind. Maar toch!
Er is weer veel gekaart vandaag, maar ook veel gepraat (over Venrayse mensen van vroeger; je kent dat wel!)(heb je je oren niet horen toeten toen we het over JOU hadden?) en de sfeer is heel erg goed onderling. Iedereen let een beetje op elkaar en helpt waar dat nodig is. Met de "oudjes" gaat het ook prima en ze kunnen heel goed mee over met de rest!
Na 6,5 uur varen leggen we aan in Tromso en bezoeken we de IJszeekathedraal met een 140 m2 groot glas in lood raam. Heel bijzonder! Eindelijk een plaatsje waar wat te doen is en wat nog een beetje oorspronkelijke huizen heeft. Goede reden dus om te winkelen, want de portemonnee van Ine krijgt afkickverschijnselen. Het lukt om wat uit te geven, maar we vertellen niet wat, anders is het geen verrassing voor de thuisblijvers.
Sommigen bezoeken ook het Poolmuseum met veel informatie over Admunsen en zijn poolexpedities.Maar er schijnt ook een afdeling gewijd te zijn aan het doodknuppelen van jonge zeehondjes en in de Lonely Planet wordt een bezoek eraan afgeraden. We zullen het wel horen.
Vanavond om 19.00 uur eten in ons hotel; natuurlijk weer buffet, maar dat is wel zo handig en er is voor iedereen altijd wel iets bij!
Morgen naar Alta en dan horen jullie wel weer.

• 04 Juli 2008 - 17:25

Maarke Roelofs:

Hey tante Anny & ome Frans en de rest van het reisgezelschap,
    Ook ik kreeg de link naar deze site doorgestuurd via mam. Erg mooie foto's! Jullie zijn wel heel wat actiever in het bloggen dan ik ben moet ik toegeven :P Nog een hele fijne vakantie gewenst en geniet ervan.

Groetjes uit het zonnige San Francisco,
    Maarke

• 04 Juli 2008 - 18:10

Marike, Loes En Ola:

Het klinkt allemaal erg leuk en de foto's zien er geweldig uit. Hier gaat alles zijn gangetje. Toch telllen we de dagen af naar volgende week woensdag. Liefs uit Tienray

• 04 Juli 2008 - 18:14

Wilhelmien:

Hallo allemaal. Het ziet er fantastisch uit,en....heel mooi weer. Beter wind dan regen moet je maar denken. Maja,thuis is alles goed ik kom er net vandaan en ik ga nu even met Bieneke naar het dorp,kijken of in Venray nog alles O.K. is !!!!Grapje en de groeten.

• 05 Juli 2008 - 18:09

Mia:

Maja,Frans en alle anderen: wat hebben jullie het heerlijk en wat leuk om julie op deze manier een beetje te kunnen volgen! De foto's zijn prachtig dus in het echt zal het nog meer Genieten zijn! Hele fijne dagen nog en groetjes van Mia

• 05 Juli 2008 - 18:22

Guus En Mees:

hallo opa en oma,
    we hebben nu ook vakantie. het gaat goed met de vissen en aan de foto's te zien met jullie ook. We zien en lezen dat opa zijn hobby's goed uitoefend.

groetjes van guus, mees en jort en van papa en mama