Groen zover als je kunt kijken - Reisverslag uit Cañas, Costa Rica van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Groen zover als je kunt kijken - Reisverslag uit Cañas, Costa Rica van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Groen zover als je kunt kijken

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

22 April 2017 | Costa Rica, Cañas

22-04-2017
Deze ochtend bezoeken we Las Pumas Animal Shelter in Canas; een opvang voor wilde dieren die (tijdelijk) niet meer zelfstandig in de natuur kunnen overleven. Omdat ze verstoten zijn door hun ouders, of als huisdier afgedankt werden. We zien er verschillende soorten papagaaien, waarvan degenen met een gele stip heel goed mensen kunnen imiteren. Als je daar even bij staat te praten, wordt je letterlijk nageaapt; zelfs ons gegiechel wordt nagebootst.
Er zitten ook grotere dieren zoals poema's en andere katachtigen, maar ook een soort bever en toekans met hun prachtige snavels.
De oprichters van deze opvang zijn inmiddels overleden en hun dochter zet hun levenswerk voort, al valt het niet mee het hoofd boven water te houden. Ongeveer 50% van de dieren gaat uiteindelijk suucesvol terug naar de natuur.
Onderweg zien we nog een flits van een optocht met grote poppenhoofden voorbij komen. Bij een brug liggen een paar joekels van leguanen in een boom te luieren.
Het is nog een behoorlijk eind rijden naar onze eindbestemming en we genieten onderweg van de schitterende omgeving. Onze gids Luc vertelt onderweg met veel humor het een en ander over Costa Rica en gaat ook de politiek niet uit de weg. Het is een prima gids en we steken vanalles van hem op.
Eenmaal aangekomen in Monteverde, besluiten we eerst even te lunchen bij een lokaal restaurantje. Amper binnen begint het me toch een portie te regenen: daar lusten de honden geen brood van. Noodgedwongen moesten we wel een speciaal biertje drinken bij een lokaal kroegje: er was immers geen doorkomen aan...
Terug in het hotel eerst drie trappen op sjouwen met de koffers (Peter sjouwt die van mij voor 1 $!), wat uitrusten, een boekje lezen of rimpelen in het bubbelbad en dan voor het diner naar het restaurant van ons hotel (Poco a Poco). Een grote groep Amerikanen (met bijbehorend volume) (America first,,,) was op hetzelfde idee gekomen en ik hoef je niet uit te leggen wat dat voor de decibellen betekende in het kleine restaurant....De ingehuurde muzikant deed er nog een schepje bovenop, waardoor communiceren alleen nog met je linker- of rechterbuurman mogelijk was. Maar het heerlijke eten en de aardige obers maakten heel veel goed!

23-04-2017
Om 08.00 uur vertrekken we voor een wandeling in Selvatura Park waar we in ruim twee uur over een stuk of acht hangbruggen "over de toppen van de bomen" lopen. Een spectaculair traject met een fantastisch zicht op al het groen om je heen. Genieten van divers vogelgezang en proberen ze te traceren, wat nog niet gemakkelijk is tussen al dat groen. Je kunt ook zwevend over de boomtoppen vliegen, wat er spannend uit ziet, maar wij houden het toch bij de, een beetje wiebelende, bruggen.
Er hoort ook een vlindertuin bij en een pleintje waar je kleurrijke kolibries van heel dichtbij kunt bekijken; ze komen zelfs op je hand zitten om vandaar met hun spitse snaveltjes het suikerwater op te drinken.
Ook de reptielentuin brengen we een bezoek, waar een groot aantal slangen, salamanders, kameleons, leguanen en kikkers leven in grote glazen bakken. Na de lunch waar door frele dames uit ons gezelschap ongelooflijke porties naar binnen gewerkt werden, op naar Don Juan voor de koffie, cacao en chocolade excursie. Super interessant om te zien hoe koffieplanten groeien, hoe de bonen in bessen aan de struiken groeien en wat er allemaal bij komt kijken voordat we van koffie kunnen genieten. We mogen vanalles proeven en proberen. Die uit IJsselsteijn smeert haar halve lijf in met de cacaoboter die we mogen proberen, in de hoop op een goddelijk zacht velletje.
Aan het einde van de toer, lopen we in het onvermijdelijke winkeltje de 79 jarige eigenaar Don Juan tegen het lijf, die de meeste dames liefdevol omhelst. Leuk om hem persoonlijk te ontmoeten, al kunnen we ook niet meer dan een paar woorden Spaans met hem wisselen. Pura vida. Een groepsfoto met hem, als herinnering aan deze fijne dag, mag natuurlijk niet ontbreken!

• 24 April 2017 - 08:47

Paul Hermans:

Mooi allemaal en jullie hebben veel plezier samen zo te zien :-)

• 25 April 2017 - 13:38

Ilse Van De Winkel:

Leuk reisverslag. Zo te zien al veel gezien en een gezellige groep!

• 25 April 2017 - 17:41

Marijke Salimans:

Weer een prachtig reisverslag, ik zie het helemaal voor me met ook nog de mooie natuurfoto's!
    Een unieke vakantietrip!!!
    Zet het voort .....

Groetjes, Marijke

• 26 April 2017 - 00:22

Wendy Janssen:

Dat ziet er mooi uit! En gezellig ook!!! Mariet, als je jonger terugkomt dan ik moet ik toch ook maar eens zo'n kuurtje volgen ;-) Heel veel plezier!!!