Dawson City - Reisverslag uit Dawson City, Canada van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Dawson City - Reisverslag uit Dawson City, Canada van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Dawson City

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

27 Juni 2015 | Canada, Dawson City

Dawson City
27062015
In het kleine goudzoekersstadje Dawson City, de voormalige hoofdstad van Yukon, is vanalles te zien en te doen. De hoofdstraat met gerestaureerde kleurrijke westernhuisjes, winkeltjes en restaurantjes zijn echt een bezoek waard. Er is een Visitor Centre met heel veel informatie over de streek en de geschiedenis en waar doorlopend films vertoond worden. Ook het moderne gemeenschapshuis van de indianen ofwel natives ( Danoja Zho Cultural Centre) zoals ze hier genoemd worden, is interessant. Naast tijdelijke tentoonstellingen leer je hier meer over kunst en kunstnijverheid van de eerste bewoners, en het heeft een mooie souvenirwinkel. Het Dawson City museum vertelt over de historie van de goudzoekers; hier vlakbij in Bonanza Creek werd rond 1895 het eerste goud ontdekt door George Carmack en zijn vrienden. Even buiten de stad kun je Dredge nr 4 bezoeken, een van de indrukwekkende drijvende schepradgraafmachines om grootschalig goud te winnen. Het is een combinatie van een ketting van graafscheppen, trommel met gaten en afvoerband voor stenen. Binnenin de dredge wordt door het schudden van de trommel en spoelen met water, het goud gescheiden van zand en stenen. Het is een enorme machine die zoveel geluid maakte, dat het in Dawson City te horen was. De mensen die er werkten waren dus ook allemaal doof. In het beste jaar ooit (1940) werd hier zoveel goud gewonnen, wat met de waarde van nu zo'n slordige 50 milj Euro vertegenwoordigt.
Veel winkels en restaurants gebruiken de naam sourdough: dat verwijst niet alleen naar zuurdesembrood maar is hier de naam voor iemand die een hele winter overleefd heeft in Dawson City.
We zijn getuige van de aankomst van een aantal kano's die mee gedaan hebben met de Yukon river Quest Canoe & Kayak race: de langste race ter wereld, van Whitehorse naar Dawson City. Ondanks dat het stroomafwaarts gaat, doen ze hier minimaal 36 uur over.
De helft van onze groep mag om 12.00 u met de radarboot een tocht maken over de Klondike en de Yukon rivier. De anderen gaan om 18.00 uur en hebben het geluk dat de zon te voorschijn komt. Prachtig om te zien hoe verschillend van kleur beide rivieren zijn. De Yukon river is grijs en zanderig maar de Klondike blauw en helder. Ze komen hier bij Dawson City bij elkaar maar vermengen zich niet. Dat is ook duidelijk te zien vanaf Midnight Dome, de top van de berg boven de stad, vanwaar je een ongelooflijk mooi uitzicht hebt over de stad en de omgeving. Je voelt je nietig in deze immense ruimte.
Langzaam maar zeker velt de griep de een na de ander binnen onze groep. We kunnen een koortje oprichten met kuchende, hoestende en proestende mensen die met paracetamol overleven. Gelukkig duurt het maar een dag of twee voordat het leed geleden is. En als we de weersvoorspellingen mogen geloven, wordt het langzaam warmer en dat zal ook zeker helpen.

• 29 Juni 2015 - 23:19

Elly:

Iedereen die de griep heeft, van harte beterschap gewenst. Ik kan jullie komende dagen wel een graad of tien sturen, volgens de weersvoorspellingen wordt het de komende dagen hier rond de 35 graden!
    Heeft iemand nog wat goud gevonden? Lijkt me wel gaaf. Veel succes en veel plezier!
    Groetjes,
    Elly Smits

• 30 Juni 2015 - 00:45

Alkim Viktor:

Hoi Maja,

Ik heb je artikel met plezier gelezen en ik moest denken toen ik voor de tweede keer daar was.
    Fijn om daar te zijn en avontuurlijk.Hoe was het bij Sharon en Boyd? leuke foto....
    Veel plezier en fijne dagen nog.
    Met vriendelijke groeten,

Viktor& Wilhelmien