Alaska, here we come! - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Alaska, here we come! - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Alaska, here we come!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

23 Juni 2015 | Verenigde Staten, Denali

Zondagmorgen heel vroeg werden we door taxi's opgehaald voor de rit naar de Wetteling vanwaar we per bus naar frankfurt vertrokken. Een half uurtje later dan gepland, en onderweg liepen we ook nog een half uur vertraging op, waardoor er geen tijd meer was om te shoppen. Deze reis begint meteen al met spanning, sensatie, risico en avontuur!
Tijdens het inchecken bleek van een ons het visum ( Esta) niet in orde te zijn. Tijdens het invullen was een 0 verwisseld met een O, en het Esta systeem merkt dit niet op. Maar geen paniek, voor een bedrag van € 35,- en een half uur wachten werd het voor ons ingevuld.
De volgende hindernis was het deleten van vier baby's die volgens Condor met ons mee zouden reizen. Nooit geweten dat Piet en Ine, Margo en Marjon op latere leeftijd nog een kinderwens hadden...
Tot slot hebben we nog stoelen geregeld voor twee personen die niet online ingecheckd konden worden.
Condor is een fijne maatschappij om mee te reizen ( Deutsche grundlichkeit) en ze bieden tegen een meerprijs ook ruimere stoelen in de Premium class. De verzorging aan boord is ook goed. De rechtstreekse vlucht van Frankfurt naar Anchorage doet er negen uur over. Vlak voor landing vlogen we vlak langs de Mc Kinley berg en konden we schitterende foto's maken van de besneeuwde bergtoppen.
Bij aankomst op de kleine wat verouderde luchthaven van Anchorage door de vriendelijke douane (vingerscan, foto, vreemde vragen zoals of we bitterballen en fricandellen bij ons hadden) moesten we een poosje wachten op de bus. Communicatie is wel een ding bij de Holland America Line...
Het Westmark hotel heeft een aparte incheckruimte voor reizigers die met de HAL reizen en daar ontvangen we vouchers en nog meer labels voor de koffers. Overmorgen gaan we met de Mc Kinley Explorer trein van Anchorage naar Denali National Park en onze bagage wordt apart per truck vervoerd, vandaar die labels.
Voor ons gevoel is het een beetje overdone, maar dat is natuurlijk ook typisch Amerikaans. Alles is erop gericht op claims en klachten te voorkomen.
De namiddag is vrij en onze groep verspreidt zich over Anchorage om een indruk te krijgen van deze stad. En jawel hoor, de eerste kerststal ( met ijsbeer) is alweer gekocht voor de verzameling op het Groene Hart...
Deze eerste avond gaan we, na uitvoerig warenonderzoek, eten bij Simons, een combinatie van eetcafe en bar. Reserveren was hier niet mogelijk, zelfs niet voor 24 personen, maar we hadden geluk en konden er genieten van een heerlijke maaltijd. Naar keuze clamshowder, caesar salad, bief, kip en zelfs kreeft werd er genuttigd.
En het was erg gezellig.

De volgende dag ontbijt in ons hotel en daarna een korte stadstour door Anchorage en bezoek aan het Heritage Center, een openlucht museum met verschillende woonvormen van de diverse bewoners van Alaska. Leuk om te bezoeken en te leren over bijvoorbeeld de techniek om met hete stenen een stoombad te maken. Of de waterdichte jassen, handgemaakt van darmen en stro.
De dansdemonstratie was interessant en zeker rustgevend. Grappig om te zien dat bij deze dansen hoofdzakelijk de armen gebruikt worden vanuit stilstaande positie.
Ook deze middag was ter vrije besteding en na een heerlijke lunch bij restaurant 817 of bij het beroemde seafood restaurant Humpy's,waar met name de enorme crabpoten geweldig zijn! Ook een aanrader is het Brewhouse en het ernaast gelegen Orso.
De meesten van ons bezoeken het Anchorage Museum wat zeer de moeite waard is en waar naast veel erfgoed ook het leven van Captain Cook uitvoerig aan bod komt. Prachtige kaarten geven een goed beeld van de ontwikkeling van het vastleggen van onze aardbol.
Een niet nader te noemen alleenstaande sportieve dame uit ons gezelschap, wordt deze dag letterlijk een "gevallen vrouw" tijdens een rondje rennen. Ik heb begrepen dat dit niet aan haarzelf ligt, maar aan de verhoogde zwaartekracht op deze plek.
'S Avonds dineren we bij Ginger, een lokaal haute cuisine restaurant. We maken "low carb" wraps van slablaadjes met notenmengsel, tauge met pittig sausje en kipspiesjes als voorgerecht. Het hoofdgerecht wordt ook geserveerd op grote schalen, zodat we alles kunnen proeven. Hoewel het heerlijk is, duurt het wat lang voor sommigen van ons: we zijn nog niet goed gewend aan het tijdsverschil.

Dinsdag 23 juni 2015 mogen we mee met de Mc Kinley Explorer: een trein met glazen koepeldak waardoor je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. We rijden met 30 km per uur van Anchorage naar Denali en worden onderweg min of meer geanimeerd door de lokale Engels sprekende gids. De Amerikaanse humor en benadering is niet altijd die van ons Europeanen.
Acht uur lang mogen we genieten van het geweldige wijdse landschap met bossen, meren, besneeuwde bergtoppen, snelstromende rivieren met dikke zalm , adelaarsnesten, zwanen met jongen, beverdammen en af en toe een "moose" oftewel eland. En immense ruimte en oorspronkelijke natuur. Het is prachtig en we voelen ons bevoorrecht dat we dit mogen zien, maar om er te gaan wonen... That's different cook...
Bij toerbeurt mogen we beneden lunchen en ook dat is prima verzorgd.
En om een after lunch dip te voorkomen, is het heerlijk om even op het "balkon" in de buitenlucht te genieten van de schitterende natuur.
We logeren de komende twee nachten in Mc Kinley Chalet resort in Denali National Park.

• 24 Juni 2015 - 07:44

Elly:

Hé Tiny en Jeu,

we kunnen de foto's nog niet zo goed bekijken maar uit het verslag blijkt wel dat het begin van de reis in ieder geval geslaagd is!
    Al volop kunnen genieten van de mooie natuur en het lekkere eten!
    Maak je over de natuur hier maar geen zorgen...het sproeien voor vertrek was niet nodig geweest want we hebben nu genoeg nattigheid gehad voor de komende twee weken....
    Nog een hele mooie voortzetting van de reis gewenst met de groetjes uut de Hei!

• 24 Juni 2015 - 08:09

Ger Spreeuweberg:

Allemaal een fijn verblijf in Alaska

• 24 Juni 2015 - 08:52

Jo De Backer:

Tiny en Jeu een fijne vakantie en genieter van wat je allemaal ziet

• 24 Juni 2015 - 09:29

Elly Smits:

Hallo Nel en Theo,
    Het avontuur is begonnen en de eerste prachtige foto's heb ik al gezien. Ik wil jullie langs deze weg een enorme fijne vakantie wensen, ga GENIETEN! Ik ga jullie in ieder geval volgen en ben benieuwd naar jullie belevenissen en foto's.
    Veel plezier, ook voor jullie reisgenoten.
    Groetjes,
    Elly Smits

• 24 Juni 2015 - 09:34

Jan En Myranda Hartong:

Hoi Corry en Jacky en reisgenoten, wat ontzettend leuk om jullie reis op deze manier te volgen. Heel veel plezier met zn allen! Groetjes van Jan en Myranda

• 24 Juni 2015 - 09:37

Harry En Annemie Groenen:

Wij wensen jullie een hele gezellige avontuurlijke reis.
    Veel plezier

• 24 Juni 2015 - 18:17

Maria Emonts:

Hallo Nel en Theo.

Ga maar lekker genieten van jullie vakantie.

Groetjes,
    Maria en Arie