Op bezoek in een klooster - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Op bezoek in een klooster - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Op bezoek in een klooster

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

30 September 2011 | Nepal, Pokhara

Vannacht werden we om half vijf (pffff...) gewekt omdat we om vijf uur moesten vertrekken om op tijd te zijn voor de zonsopgang. We rijden naar de hoogste heuvel in de omgeving, klimmen nog een klein stukje omhoog en staan dan op een soort plateau waar je de hele omgeving kunt overzien. Langzaam komt de zon op en zien we de toppen van de Himalaya oranje oplichten. Hoewel het geen optimaal vrij zicht is, is het toch zeker de moeite waard. Dit uitzicht hebben we thuis niet!
Weer terug in het hotel ontbijten en dan vrije tijd tot de lunch. Sommigen gaan winkelen, anderen lekker lezen en weer anderen zwemmen. Lekker om even tijd voor jezelf te hebben.
We gaan lunchen in Pokhara aan Lakeside en daarna nog een half uurtje roeien over het Phewa meer. En dan het hoogtepunt van de dag; een ontmoeting met Roeding Rinpoche en Lama Jampa. Zij wonen in een boeddistisch klooster in het Tibetaanse vluchtelingenkamp in Pokhara. Het is een hele eer om hier ontvangen te worden en het voelt een beetje als een audientie bij de paus. Marjo Jenniskens had deze ontmoeting voor ons geregeld en telkens wanneer Rinpoche haar naam hoorde, begon hij te stralen van oor tot oor. Ze vertelden dat Marjo heel goed werk doet hier en dat ze geregeld bij hen op bezoek komt en ook vaak mee eet! Ook wij werden getracteerd op een pakje drinken, een kom rijst en een kop thee (de gevreesde boterthee is ons bespaard gebleven). Het moest wel allemaal op gegeten worden volgens onze gids....waar servetjes en een verdekte plaats dan al niet goed voor zijn, he Ria!)
We hebben ongeveer een uur met Rinpoche mogen praten en Lama Jampa vertaalde dat dan weer. Er werd verteld over de beginselen van het Boeddisme; openstaan voor iedereen en liefde over grenzen heen, ook voor je vijanden. En over verrijking van je geest. We mochten ook vragen stellen en het was een inspirerende meeting die eindigde met een Puja (gebedsceremonie) in de tempel. We kregen een soort zegening en een traditioneel sjaaltje aangeboden en mochten het supergrote gebedswiel (met 2 miljoen keer het gebed Omanipadmehum) bekijken.
Na afloop werden we besprongen door Tibetaanse vluchtelingen die hun handel aan ons wilden slijten. En omdat we net in de leer waren geweest bij Rinpoche, werd er toch wel het een en ander aangeschaft.
Hoewel we niet veel honger hadden zijn we 's avonds toch even de stad ingegaan en hebben we bij Cafe Concerto een aantal voorgrechten met elkaar gedeeld.
Na een gezellige avond weer lekker in ons bedje in Fishtail Lodge; het is een lange dag geweest!

• 04 Oktober 2011 - 08:36

Neeltje:

Wauw, wat ondernemen jullie veel gave dingen. Erg leuk om via de verslagen mee te krijgen hoe jullie reis verloopt. Mam en tante Els, geniet maar lekker van deze bijzondere reis. Héél veel groetjes uit Nederland. Het is hier een week lang hoogzomer geweest. Ook lekker!

• 04 Oktober 2011 - 10:15

Lou:

Ik was al enkele dagen aan het uit kijken naar wat nieuws uit Nepal. Volgens mij hebben jullie een aantal dagen zonder verbindingen door gebracht in het schitterende vakantie land. Jammer dat de bergen in de nevelen gehuld waren Een volgende keer (zaterdagmorgen???) wellicht voor de dieHards een nieuwe poging. Het bezoek aan het klooster is natuurlijk een geweldig ervariing geweest. Hier is alle okay!

Groetjes Lou

• 04 Oktober 2011 - 10:27

Wilhelmien,en Viktor:

Viktor die met de dames in Spanje aan het lopen is stuurd jullie de groeten. Hopenlijk hebben ze het niet zo warm als jullie !! Maar jullie maken wel aparte dingen mee,erg leuk. Geniet er van ,in Nederland is het weer afgelopen. Nog heel veel plezier,groeten van ons.