Chtwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Chtwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Chtwan National Park

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

27 September 2011 | Nepal, Sauraha

Chitwan National Park is wat we vandaag zullen bekijken.
Om half acht vertrekken voor een kanotocht in uitgeholde boomstammen over de rivier. We horen alleen de geluiden van de natuur en daar genieten we volop van! We zien prachtige vogels maar ook twee soorten krokodillen en geen kleine jongens! Het wordt dus verdacht stil en rustig in onze kano als we deze dieren van dichtbij benaderen. In de kano van de buren worden ze niet echt blij als ze zien dat er langzaam water binnen komt lopen. Maar voor we echt gevaar lopen meren we aan en lopen we naar het olifanten-broedcentrum. Deze olifanten worden gefokt om de soort in stand te houden en ondanks dat ze in gevangenschap leven, gaan ze twee keer per dag onder begeleiding de jungle in op zoek naar voedsel. Uniek is de tweeling die inmiddels drie jaar oud zijn en nog een jaartje bij hun moeder mogen blijven voordat ze aan de training zullen beginnen. En we smelten allemaal voor het kleintje van vier maanden dat bij de buren gras steelt en dat naar zijn moeder brengt.
Per kano terug naar de overkant en naar het hotel om na de lunch even van wat rust te genieten. Boekje lezen op de veranda en opgegeten worden door de muggen of even een dutje doen en bijtanken.
Om half vier gaan we per truck naar de plek waar de rit per olifant zal beginnen. We hebben een olifant per twee personen kunnen regelen wat erg luxe is, want normaliter zit je hier met vier mensen als haringen in een tonnetje. De rit gaat door de rivier, door een bos en daarna door een rietlandschap. We komen een neushoorn met jong tegen die voor ons op de loop gaat en we gaan haar met verschillende olifanten achterna. Sommigen van ons hebben geluk en kunnen hen goed bekijken. We zien verder herten, wild varken en verschillende vogels. Onderweg begint het weer wat te miezeren en komen de relatiegeschenken van Theo (plastic regencapes) goed van pas! En wie kan er nu zeggen dat hij tot in Nepal toe reklame maakt voor zijn bedrijf?
Je moet in Chtiwan niet het safarigevoel van Afrika verwachten, maar het is meer een overweldigende boswandeling op een olifant. Hoewel we er echt van genieten, is anderhalf uur ook lang genoeg, want je benen worden afgekneld. Leuk ook dat iedereen mee gegaan is, ook als ze misschien tegenop zagen, he Toos!
Weer terug bij het hotel lopen we direct door naar de rivier waar we 11 loungestoelen bij elkaar laten slepen in combinatie met een drankje en gaan we van de zonsondergang genieten. Door de regen en wolken valt dat een beetje tegen, maar we krijgen wel een idee hoe het er in betere omstandigheden uit kan zien. We krijgen bijzondere (smerige en dure) witte wijn te drinken omdat ze een fles koude witte mixen met een klats lauwe; we verdenken ze ervan dat die nog over was van het vorig seizoen. Gelukkig wordt niemand er ziek van.
En dan naar het hotel voor het buffet en aansluitend een borrel in de tuin of op tijd naar bed. Morgen is er weer een dag!

• 30 September 2011 - 09:29

Maartje:

Zo'n bijzondere verhalen!! Mijn moeder en tante Els op een olifant, ik was graag even een vliegje op de slurf geweest...!