Alweer het derde land wat we bezoeken! - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Alweer het derde land wat we bezoeken! - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Alweer het derde land wat we bezoeken!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

03 Juli 2008 | Noorwegen, Narvik

Gisteravond hebben we rendier gegeten, al kwamen we daar vanmorgen pas achter... Het zat verborgen in een soort aardappelkaasschotel en het leek meer op spek en zo smaakte het ook! Gisteravond nog een glaasje gedronken in de bar en discussie gevoerd over de verdeling van Meerlo Wanssum over Horst en Venray en de voors en tegens ervan. De gemoederen raakten verhit... zeker toen Wim nog eens kolen op het vuur gooide door te beginnen over de noodzakelijkheid van de verbouwing van het Gemeentehuis in Venray!
Vandaag verhuizen we van Zweden naar Noorwegen en al direct buiten Kiruna verandert het landschap en worden de bergen hoger en ruiger! We worden er stil van! Bij Abisko National Park maken we stop en doen we een heel klein stukje van een van de belangrijkste wandelroutes van Zweden, de Kungsleden. meer dan 400 km lang. Een prachtig uitstapje zoals je op de foto kunt zien.
Onderweg vertelt Albert nog eens uitgebreid over hoet het nu precies werkt met het winnen van de ijzererts en het splitsen van magnetiet en hematiet (wie kan mij vertellen wat het verschil is? Prijs is een pilsje in het Upke!)
Bij Riksgranzen (op de grens met Noorwegen) drinken we koffie (en sommigen van ons met iets lekkers erbij...). Het tweede kopje is gratis, maar gezien het tempo waarin alles gaat, maken we daar geen gebruik van.
In Noorwegen zien we meteen veel meer water en meertjes. De volgende stop is in Narvik, waar we in een winkelcentrum een broodje bemachtigen. We schrikken van de prijs (€ 8,75 voor een broodje brie en koffie € 3,25) maar het smaakt er niet minder om.
We hebben geluk, want de kabelbaan naar boven is open en we genieten van een geweldig uitzicht. We herkennen de treinen die ijzererts vanuit Kiruna naar deze haven transporteren. Zo komt alles weer op zijn plaats terecht.
Net voordat we de brug naar de eilandengroep de Vesteralen overgaan, drinken we hier een kop koffie. Dan op weg naar Harstad voor twee nachten in het F2 hotel in het centrum. We eten buffet in de dependance en worden zodoende meteen even gelucht!

• 03 Juli 2008 - 19:20

Miriam Swinkels :

dag allemaal,
    zo te lezen zien jullie erg veel en genieten er volop van. Ga zo door want je komt nog heel veel moois tegen. Hier spreekt iemand uit ervaring. Maar Maja, wie eet er nu in het bijna uiterste noorden een broodje brie? Dat eet je toch in la France? Ach, als het maar lekker is geweest en zo te lezen smikkelen jullie heerlijk. Ik zal vanavond een lekker glas wijn (uit la France) drinken en met een beetje heimee aan Noorwegen en ook aan jullie denken. Morgen weer een mooie dag! Ik blijf jullie volgen. Ine en Piet, moet ik morgenavond nu in mijn uppie kaarten? dan weet ik wel dat ik zeker winnen zal! groetjes en liefs.

• 03 Juli 2008 - 20:04

Simone :

zo mam jij durft !!!!!

Simone Willy en de kids

• 03 Juli 2008 - 21:39

Wilhelmien En Viktor:

Met z'n prijzen zul je niet dik worden ! Je zult maar zin in koffie hebben ! Groeten.