Camaguey naar Sancti Spiritus - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Camaguey naar Sancti Spiritus - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Camaguey naar Sancti Spiritus

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

06 December 2015 | Cuba, Sancti Spíritus

De wake up call vanmorgen had ik niet hoeven regelen, want uiterlijk om kwart over zes worden we gewekt door het getoeter van de treinen op het station.
Na het ontbijt staan de kleurige fietstaxi's (met chauffeurs met flinke kuiten) voor de deur al klaar en laten we ons door de stad vervoeren. Het is heerlijk om vanonder het afdakje de stad te bekijken; en ook wel een must want de straten in Camaguey zijn zo smal dat je er met een bus of auto weinig kunt. Op een aantal pleinen maken we een stop om bijvoorbeeld de kerk even te bekijken, maar niet nadat Ore ons via zijn handsfree microfoontje van de nodige informatie heeft voorzien. We zien ook de prachtige keramieken kruiken waar Camaguey zo beroemd om is; zogenaamde tinajones, waarin vroeger water bewaard werd.
In de kerk Nuestra Senora de la Merced vrezen we voor het leven van Richard, als hij met een Cubaanse dame afdaalt in de catacomben van de kerk. Maar hij is toch net op tijd weer terug voor we weer verder gaan.
Het mooiste plein is wel de Plaza del Carmen, waar prachtige beelden van Martha Jimenez Perez te vinden zijn. Haar galerie vindt je ook op dit plein. Beelden van roddelende dames, een verliefd stel, maar ook een man die de krant leest. Grappig detail is dat deze man ook echt aan dit plein woont en geregeld naast zijn bronzen afgietsel zit met de krant in de hand. Garantie voor constante stroom Cuc's. Dat geldt ook voor de vrouw, met krulspelden in, die haar hondje aangekleed heeft, met strik op het hoofd, en zo de aandacht van toeristen trekt.
We eindigen bij een boerenmarkt waar van alles te koop is, zoals pepers, paprika, tomaten, strengen knoflook maar ook flesjes Heineken waar als verrassing honing in zit. Erg leuk om hier even rond te lopen. Onze tour eindigt op het plein waar we gisteravond gegeten hebben en nadat we betaald hebben (cuc 5,- pp plus natuurlijk een fooitje), hebben we koffie en plaspauze en daarna op weg naar Sancti Spiritus.
Een flinke rit met voornamelijk vlaktes onderweg, maar ook grote suikerriet plantages.
Onderweg lunchen we in een openlucht restaurant en de meesten van ons kiezen de specialiteit van de dag: goulash: het smaakt heerlijk. Weer op weg krijgen we last van de after dinner dip en gaan de meesten van ons de ogen aan de binnenkant bekijken.
Eenmaal in Sancti Spiritus krijgen we vrije tijd om even rond te lopen en een indruk te krijgen van deze plaats. Het lijkt hier wat stadser en moderner en dat merken we ook aan de prijzen die we hier betalen. Op het terras van een lokaal hotel komen we weer bij elkaar en kunnen we op het damestoilet stereo plassen, en tegelijk heel gemakkelijk met elkaar over het lage muurtje de dag door praten. Vrouwen zijn multifunctioneel en kunnen meer dingen tegelijk doen he...
En dan komen we aan het einde van de middag aan in Rancho Hatuey, waar we een nacht blijven slapen in kamers over twee verdiepingen in de tuin. Met dikke groene kikkers. Bij Mariet D. ligt er eentje voor de voordeur, maar in plaats van hem te kussen zodat ie in een prins verandert, wordt er hulp ingeroepen om het beestje weg te jagen. We eten 's avonds heerlijk buiten op het terras voor het restaurant en genieten van een prima buffetje. We komen niets tekort.

• 08 December 2015 - 08:04

Linda De Vries:

Hallo,

Hahaha in plaats dat spikey bij mam aan de deur staat, is er een kikker........

Leuke foto's en mooie verhalen

Xxx linda

• 08 December 2015 - 10:56

Jolanda En Eric Deriks:

We lezen elke dag jullie leuke verslagjes van het mooie Cuba! We zien dat jullie volop genieten! Fijne vakantie nog samen!

• 08 December 2015 - 21:32

Sacha:

Jaloers jaloers wat een top reis.
    Mam ,leuke foto .Daar is dat handje weer ha ha.
    Daan en Tim vinden het gaaf je op de foto's te zien.
    Xxx heb het leuk.
    Ps. Hopelijk zorgen ze goed voor je.

• 09 December 2015 - 16:28

Lenette:

Nog snel even kijken en ja, daar is eindelijk een foto van Lon, dacht al dat je niet bleef plakken ha,ha. Even weer met jullie "meereizen"en het is zo lekker warm daar, aan de kleding te zien. Ik hijs mij wel weer in mijn winterjas om te gaan werken, verschil moet er zijn. have fun en tot snel, knuffel Ted