Mount Popa op weg naar Mandalay! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Mount Popa op weg naar Mandalay! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Mount Popa op weg naar Mandalay!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

03 December 2016 | Myanmar, Mandalay

03-12-2016 mount Popa

Onze rit gaat deels door schitterend achterland, vooral bekend vanwege prachtige palmbomen, en later zelfs een heuse "snelweg".
De eerste stop is bij een palmplantage, waar we demonstraties te zien krijgen wat er zoal gemaakt wordt van deze palm. Je moet dan denken aan palmsuiker ( bij ook te koop in de toko), snoepgoed van palmsuiker gemengd met bijvoorbeeld sesamzaadjes of cocos; maar ook drank wordt ervan gemaakt. Je snapt natuurlijk wel dat dat evdn gekeurd moest worden. En van de palmstengels worden producten zoals manden, hoeden, maar ook kerstdecoratie gemaakt. Erg leuk om te zien.
Dan komen we aan bij Mount Popa, een soort bedevaartsoord, bovenop een stompe berg, te bereiken via 800 treden. Ongeveer de helft van onze groep zijn echte helden en durven de uitdaging aan: de andere helft gaat koffie drinken bij een schitterend hotel/restaurant (Popa Mountain resort) met panoramisch uitzicht op de Mount Popa. De koffie wordt hier duur betaald, maar als je niets gebruikt betaal je $ 2 pp en het uitzicht is het meer dan waard. De klim naar boven is minder uitdaging dan verwacht; het keren van de bus aan het einde van een doodlopende weg des te meer.
Op naar ons lunchadres, waar wederom een prachtig gelakt plateau voor ons klaar staat; de kip met gember vond ik zelf wel toppertje.
En dan begint de race tegen de klok, want we heel graag de zonsondergang meemaken bij de Ubeinbrug in Mandalay. Deze 1200 m lange houten brug, is vernoemd naar burgemeester Ubein die in 1784 opdracht gaf voor de aanleg ervan. Inmiddels is de brug versterkt en het is tegen zonsondergang the place to be. Je ziet honderden mensen, waaronder ook veel monniken flaneren over de brug en er heerst een fantastisch sfeertje. Wij zijn net op tijd voor de roeibootjes en varen onder de brug door om het schouwspel gade te slaan. Hartstikke leuk om te doen!
Zodra het donkerder wordt lijken de silhouetten van wandelende mensen op figuranten in een schimmenspel. Een plek om nooit te vergeten.
Nog een klein stukje rijden voor we bij ons hotel voor de komende twee nachten komen; het Yadanarbon in Mandalay, middenin het drukke centrum. Mandalay en omgeving is wat rommeliger en langs de weg zien we meer armoede en bergen afval dan in de eerdere dagen van onze reis.
Het hotel ziet er aan de buitenkant niet uit, maar we worden direct hartelijk welkom geheten met een verfrissingsdoekje en een glaasje sap. De ruime kamers en de vriendelijke gezichten van het personeel doen de rest. Wij zijn tevreden.
Deze avond dineren we op het dakterras van ons hotel, waar iedere avond het poppentheater een voorstelling geeft van anderhalf uur. Het is leuk om te zien, maar met elkaar praten is er niet meer bij, dus dat later ingehaald worden.