Van Nicaragua naar Costa Rica! - Reisverslag uit Peñas Blancas, Costa Rica van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Van Nicaragua naar Costa Rica! - Reisverslag uit Peñas Blancas, Costa Rica van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Van Nicaragua naar Costa Rica!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

21 April 2017 | Costa Rica, Peñas Blancas

20-04-2017
Na het ontbijt rijden we naar Moyogalpa voor de ferry naar San Jorge op het vasteland. Onze koffers parkeren we op een grote hoop op het benedendek en gaan zelf omhoog in de openlucht zitten. De zwemvesten komen weer voorbij en deze keer gaat iedereen erop zitten. Later snap ik ook waarom: de bank waar we op zitten, zorgt niet alleen voor een gruwelijk ribbelpatroon op mijn benen, maar kleuren deze ook worteltaartjes oranje. Een poetsbeurt in de bus door Gonny doet wonderen.
Eenmaal aan de overkant rijden we naar de grens met Costa Rica in Penas Blancas.
Dan volgt een heel gesjouw met de koffers in de hitte. Eerst naar een loket waar je de tax moet betalen en een stempel krijgt en dan door naar het volgende loket, op een paar honderd meter lopen. We schrikken als we zien dat Rein en Els terug gestuurd worden: er blijkt een stempeltje te missen in het paspoort. Na een minuut of twintig komen ze gelukkig weer terug en kunnen we aan het laatste stuk lopen beginnen: het voelt echt als een karwei en we komen badend in het zweet daar aan. De controle zelf gaat snel en even later, nadat we alvast de tax voor Panama betaald hebben, zitten we al in de bus om samen met onze nieuwe gids Luc, Costa Rica te gaan ontdekken.
Onderweg een stop in een klein plaatsje waar we de omzet van de lokale bakker naar ongekende hoogtes helpen. Dan een stukje lopen naar het hoogste punt, waar we van de vallei genieten en slingeraapjes zien.
Na anderhalf uur rijden komen we aan in Rincon de la Vieja waar we overnachten in Hacienda Guachipelin; het doet ons een beetje denken aan Ponderosa ( voor degenen die voor 1960 geboren zijn...). Er is een prachtige ranch bij met koeien en paarden (met nagenoeg geen overlast van geur of ongedierte), een speelterrein met kabelbaan etc voor kids en een lekker zwembad met terras. We boffen, want we krijgen de luxere kamers achterin de schitterend aangelegde tuin; iedereen blij.
In de vrije tijd die we hebben gaan sommigen iets lezen, wandelen of een duik nemen in het frisse zwembad. Pas als er ribbeltjes in de vingers zitten, mogen we eruit.
Voor het diner genieten we in de bar van een lekker glaasje. Gelukkig dat we Mariet bij ons hebben om het volume van de achtergrondmuziek te regelen.
En daarna mogen we het uitgebreide buffet plunderen en daar wordt behoorlijk gebruik van gemaakt.

21-04-2017
Om 08.00 uur gaan we met onze bus naar het startpunt van de wandeling door Rincon de la Vieja NP. In een rustig tempo lopen we deze route in ca 2 tot 2,5 uur. Op de route vindt je steeds een afbuiging naar een bijzonder uitkijkpunt, waar je stoom uit de grond ziet komen, zwavelbaden en kokende modderpoelen ziet; je bent je hier erg bewust van de vulkanische activiteit. Hoewel de paden goed aangelegd zijn, is het voor sommigen toch een pittige wandeling, doordat het steeds trap op en trap af gaat. De hoge temperatuur maakt het extra zwaar. Stoere Hannie kent het woord "klagen" niet en loopt de hele route uit. Chapeau!
Maar wat hebben we genoten van de schitterende natuur: de prachtige immense bomen, de bloemen en epofieten onderweg, de vogelgeluiden (ook als het die van Piet waren), de watervalletjes, de aapjes, leguanen en vogels maar zeker van de tapir die ons pad kruiste: wat een bijzonder (en groot) dier.
Even douchen na terugkeer, want dat is wel nodig en dan relaxen in de hangmat voor onze kamer.
Na de lunch brengt Luc ons naar een plek met natuurlijke heetwater bronnen waar we lekker kunnen badderen in verschillende baden met temperaturen tot zelfs 40 graden C.
Of je gaat zoals Giny en Peter lekker tussen de keien in de stroomversnelling liggen.En het is zelfs mogelijk om een modderbad te nemen. Mariet en Hannie willen graag tien jaar jonger worden en we smeren hen, met grote kwasten en een beetje "overdone", in met modder. Een tijdje in de zon staan zorgt ervoor dat het goed droogt en dan begint de klus om het weer van je af te krijgen... wat zien ze eruit: geweldig!
Weer terug in het hotel vrije tijd: een leuke tip is om net buiten het hotel de zonsondergang te gaan bekijken.

• 22 April 2017 - 09:57

Ger:

Wat een mooie foto's ,en dit is nog maar het begin !
    Hannie ,je stapt goed door

• 22 April 2017 - 13:06

Marijke Salimans:

Nou Hannie, knap gedaan met die wandeling! Dikke pluim!!!
    Enne ...... dat modderbad, heeft het resultaat gehad???
    App eens een foto van vóór en ná de behandeling, kunnen we het verschil zien hihi!
    Nog hele mooi dagen, geniet ervan!
    Groetjes en liefs, Marijke

• 22 April 2017 - 20:46

Paul Hermans :

Klinkt goed daar! Veel plezier :-)