Van Sancti Spiritus naar de bergen! - Reisverslag uit Topes de Collantes, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Van Sancti Spiritus naar de bergen! - Reisverslag uit Topes de Collantes, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Van Sancti Spiritus naar de bergen!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

07 December 2015 | Cuba, Topes de Collantes

De volgende dag worden we wakker met vogelgeluiden en komen de kruiers onze koffers weer ophalen bij onze kamers. Na het ontbijt gaan we op weg naar Trinidad. In de bus worden moppen getapt en krijgen sommigen helemaal de slappe lach. Het is dat de kabel van de microfoon niet lang genoeg is, anders zou de hele bus mee kunnen genieten.
Onze eerste stop is Trinidad, de tweede belangrijkste stad van Cuba, met een lang koloniaal verleden. In tegenstelling tot Sancti Spiritus wat een aantal keren met de grond gelijk gemaakt is, is Trinidad origineler en goed bewaard gebleven. Erg mooi is het Palacio Cantero waar het Historisch museum gevestigd is. Naast een mooie collectie koloniale meubelen, servies en kleurrijke tegelvloeren kun je hier ook een expositie over de slavenhandel bekijken. Jammer dat alles in het Spaans is waardoor het voor ons wat lastig te begrijpen is. Vanaf de toren die via een zeer smalle steile trap te beklimmen is, genieten we van een mooi uitzicht over de stad.
We lopen over de kinderkopjes ( goede schoenen is hier wel een aanrader) en worden bij het beroemdste cafe van Trinidad, la Canchanchara, door Ore getrakteerd op de gelijknamige cocktail in een rond bruin mokje. Het is een mix van honing, limoen, spuitwater en uiteraard rum en smaakt ons prima. De live band maakt de heupen weer los en verkoopt dus weer een cd. En ook hier zien we een demonstratie " knoeperd van sigaar rollen ". Leuke plek en 24 u geopend.
In de vrije tijd bezoeken we een archeologisch museumpje met een schitterende betegelde keuken en een opgezette boomrat: weten we toch hoe die eruit ziet.
Het voortreffelijk buffet staat voor ons klaar bij restaurant Plaza Mayor, vlakbij het centrale plein: ondanks dat er hier heel veel mensen tegelijk eten, doet dit niets af aan de kwaliteit en de snelheid van bedienen. Kliko Richard komt weer goed aan zijn trekken.
Dan nog even een rondje door de stad langs de kraampjes waar voornamelijk kleurrijke schilderijen en kantwerk verkocht worden en dan gaat de reis weer verder.
Het is prachtig groen onderweg en we genieten van de bijzondere dingen onderweg zoals de cowboys te paard. Bij een klein koffietentje stoppen we om foto's te maken van het dal met een grote rivier, diep beneden ons.
We slapen de komende twee nachten in een groot complex met vier hotels in het natuurgebied Topes de Collantes. De betonnen gebouwen uit de tijd van Batista doen denken aan een kazerne, maar de kamers zijn zeer ruim, de badkamer en de bedden prima, dus we klagen niet. Het eten is ook goed, en de drankjes achteraf in de lounge ook. Misschien zelfs een beetje te lekker, want tot verbazing van de andere gasten doen we zelfs de wave. En dat dat met nogal wat lawaai gepaard gaat, ligt zeker niet aan ons, maar aan Batista's keuze voor soberheid en harde materialen.

• 09 December 2015 - 21:02

Mia Cappon:

Nu da ik niet mee kon ,vind ik het fijn om van huis het mee te maken .
    mia en veel plezier verder.

• 10 December 2015 - 13:08

Wendy:

@Mariet H: La Canchanchara zijn wij ook geweest... Leuk herkenning te zien in jullie belevenissen!!! Geniet ervan...

• 10 December 2015 - 23:28

Servé En Hannie Keijsers:

Hallo allen in het sigarenland,

Mooi de verslagen een heel bijzondere reis.

Maak er mooie dagen van en geniet ervan.

Beslist een reis om mee te maken.

We zijn ons aan prepareren voor de reis naar het uiterste Noorden
    mogelijk dat we dan ook mensen van jullie groep daar ook treffen.
    Maja we verheugen ons op Lapland een ander uiterste met de reis die jullie nu maken.
    Veel Plezier.

Groet Hannie en Servé van het Pielreuzenland.