Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Santiago de Cuba

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

04 December 2015 | Cuba, Santiago de Cuba

Gisteravond heerlijk gegeten in het paladares op korte afstand van ons hotel.
We werden naar het dakterras op de tweede verdieping gebracht waar we aan een lange tafel samen het diner konden nuttigen.
Inbegrepen was brood, soep, salade, hoofdgerecht en toetje, waarbij de keus voor rund, varken, kip, vis, garnalen, clams of kreeft de prijs bepaalde. Ergens tussen CUC 16 en 22. Heerlijk windje erbij en goed gezelschap, dus wat wil je nog meer?
En als de stemming stijgt, daalt het niveau, dus enorme lachsalvo's bij de mop over het strijken van de kreukels... Wie de schoen past...
Vanmorgen met de bus Santiago de Cuba verkennen: de stad van de historie van Cuba. Drie belangrijke periodes moet je onthouden als het over Cuba gaat; de Spaanse periode, de Amerikaanse en de Revolutie. Dat kun je heel goed invoelen op het indrukwekkende plein van de Revolutie met imponerend monument met 23 machetes oftewel symbolisch voor 23 belangrijke generaals. En bij het ruiterstandbeeld van Maceo, een van de hoofdpersonen in de onafhankelijkheidsstrijd in de 19e eeuw.
Daarna naar het museum Antiguo Cuartel Moncada, een voormalige kazerne/ gevangenis, waar momenteel een museum de ruimte deelt met een basisschool. In de voorruimte waar je de entreekaartjes koopt, wordt gevraagd om stil te zijn omdat er ook les gegeven wordt. Een bijzondere combinatie.
Het museum zelf is interessant en geeft ons meer informatie en inzicht over de aanval op de kazerne en de revolutie van 1959. De kogelgaten die Batista had laten opvullen, zijn inmiddels weer zichtbaar gemaakt en zijn blijvende getuigen van een bloedige strijd.
Via een prachtige brede winkelstraat met een heel divers aanbod en prachtige kleurrijke koloniale panden, komen we bij het centrale plein in het hart van de stad, genaamd Parque C'espedes. Aan dit plein ligt het voormalige huis van de gouverneur, met prachtig houtsnijwerk; het blauw/witte stadhuis met de balkons vanwaar Fidel Castro in 1959 de overwinning van de revolutie aankondigde, en de kathedraal de Nuestra Senora de la Asuncion waar volgens overlevering Diego Velasquez begraven zou liggen. Tip: ga naar hotel Casa Grande aan dit plein en betaal bij de receptie CUC 3 of 5 ( afhankelijk van dag en tijdstip van je bezoek) ( consumptie inbegrepen) om het dakterras met schitterend uitzicht over de stad te mogen bezoeken. Wij hebben er heerlijk uitgewaaid.
Ook leuk was Casa de la Trova, een beroemde bar waar vaak muzikale optredens plaats vinden van meer of minder bekende Cubaanse artiesten. Wij ontmoeten daar Ruben die meteen met Miep de R. aan de haal gaat en aan het " stoek-dansen" slaat.
Als laatste activiteit gaan we naar het fort Castillo del Moro uit 1628, door Unesco tot werelderfgoed betiteld en prachtig onderhouden. Een schitterend fort en een doolhof van grachten, bruggen, trappen, doorgangen, ruimtes. In de kerkers werden Afrikaanse slaven op doortocht vastgehouden aan de de zware boeien die nog steeds zichtbaar zijn. De " lift" of rollerbaan waar de kisten met kogels voor de kanonnen mee naar boven werden getakeld, is ook een unicum om te zien.
Vooraf lunchen we in het restaurant wat naast het dort gelegen is en vermaken we ons met de living statues die hun best doen om hiermee een zakcentje te verdienen.
Tegen half vier zijn we weer bij ons hotel en gaan de meesten van ons een duik nemen in het zwembad en even lekker van de zon genieten. Het is dat we dit van de gids moeten, maar anders hadden we beslist niet van het happy hour in de bar gebruik gemaakt...
De tussenstand voor te laat komen is momenteel : Wilma 2, Riet en Piet 2, fam Sanders en fam Dings 1 " striepke" !

• 04 December 2015 - 09:28

Ine Hoex:

Hallo vakantie luitjes zo te zien genieten jullie wel en vooral Miep .
    voor iedereen nog heel veel plezier en lekker eten en mooie dingen bekijken.
    Maja houd dat stelletje ongeregeld goed in de hand!!
    groeten Ine en Piet

• 04 December 2015 - 20:15

Maria Bouwman:

Hallo allemaal,
    Maja, leuk om jouw reisverslag te lezen. Veel informatie waardoor je het gevoel krijgt dat je er ook een beetje bij bent! En Wilma, ik heb het volste vertrouwen dat de stand op 2 blijft staan. Go for it, girl!! Als ik morgen voor de laatste keer de zwarte pietjes schmink, denk ik even aan jullie. Nog heel veel reisplezier gewenst.
    Groetjes, Maria

• 04 December 2015 - 20:30

Lenette:

Hallo allemaal, klinkt allemaal erg leuk en interessant. Ik zit hier gewoon mee te genieten en verheug me op het vervolg. Veel plezier, groetjes Ted

• 05 December 2015 - 14:19

Dennis Suzanne En Ruben:

Het gaat lekker daar in Cuba!! En Fam. Sanders Dings het is wel de bedoeling om op tijd je bed uit te komen, het zal iig niet aan Paul gelegen hebben ;). We wachten nog op wat kiekjes veel plezier nog maar dat komt wel goed groetje ons

• 05 December 2015 - 22:37

Kim, Martijn, Sem En Coen:

Wij hebben ook even de eerste verhalen gelezen.. leuk zeg!! heerlijk genieten daar en mooie ervaringen opdoen. GENIETEN!!!! liefs van ons... en vooral de jongens willen wel een foto zien van opa Paul en oma Nel.

• 06 December 2015 - 19:37

Sacha Derks:

Hoi hoi

Wat leuk om jullie prachtige reis te volgen.
    Mam hoe is het eten voor jou???? Ik lees dat Miep aan het dansen is geslagen.heb jij je dansen niet bij mam??hi hi
    Heel veel plezier nog.
    Lieve groetjes sacha

• 06 December 2015 - 19:39

Sacha:

Ik bedoel je dans schoenen