De eerste dagen op Cuba! - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Cuba! - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Cuba!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

03 December 2015 | Cuba, Santiago de Cuba

Zoals gewoonlijk begon onze reis voor onze eigen voordeur, want we werden door minibusjes thuis opgehaald en naar de Wetteling gebracht vanwaar we met de grote bus naar Schiphol vertrokken. Ruim op tijd daar, was er voldoende tijd om in te checken en koffie te drinken. Vooraf was er verwarring over de benodigde geldigheidsduur van het paspoort, maar volgens Tuifly is het echt alleen maar nodig voor de duur van het verblijf. Jammer voor degenen die voor alle zekerheid toch maar een nieuwe pas asngevraagd hadden.
We vlogen met het allernieuwste vliegtuig van Tui, de Dreamcatcher; met meer ruimte, geruislozer en grotere ramen om van het uitzicht te genieten. Prima verzorging aan boord, inclusief een inbegrepen maaltijd en verder a la carte ( tegen betaling).
Bij aankomst eerst door de douane en geld wisselen ( je moet er rekening mee houden dat nagenoeg overal contant.betaald moet worden en pinnen maar af en toe mogelijk is). Buiten staat onze gids Ore al op ons te wachten en brengt ons naar ons eerste hotel in Holguin. Na lang wachten op een klein beetje eten ( vooral de vegetarische glutenvrije maaltijd van Lon was onvergetelijk: frietjes met rauwe en gewokte komkommer) vielen we als een blok in slaap. Het was dan inmiddels ook al 05.00 uur Nederlandse tijd.

Na een redelijke nacht ( het tijdsverschil speelde ons toch wel parten) genieten van een heerlijk ontbijtbuffet in het hotel.
Onze eerste stop is bij een sigarenfabriekje in Holguin. Prachtig om te zien hoe de gedroogde bladeren gesorteerd worden door de ene ploeg en door een volgende samengerold en in een vorm gelegd, waarna het handmatig samen geperst wordt.
Sigaren en rum zijn onlosmakelijk verbonden met Cuba en we kopen allemaal wel iets voor het thuisfront. Al is het maar water, want zo'n grote fles is hier goedkoper dan bij onze chauffeur, toch Sjef?
Dan rijdt onze chauffeur Reinaldo onze prachtige airco bus naar het hoogste punt in Holguin; La Loma de la Cruz. Een aantal sportievelingen nemen de 468 treden naar boven; petje af met deze hitte. De anderen met lui zweet gaan met de bus naar de top waar we genieten van een prachtig uitzicht over Holguin. Het kruis, waar deze heuvel naar vernoemd is, is in 1998 door de orkaan Georges omver geblazen. Dat moet je niet tegen Riet zeggen, die van bovenaf de toren met gespreide armen naar iedereen die het wel of niet wilde horen, uit riep dat hier het kruis is...
En ja hoor, daar ontmoeten we meteen ook de eerste typisch Cubaanse oude vrouw, met bloem in het haar en de onvermijdelijk dikke sigaar in de mond. Ze verdient een behoorlijke cent bij door heel vriendelijk met iedereen op de foto te gaan. Een aantal van ons krijgen zelfs een ketting van haar cadeau.
Daarna leren we de stad Holguin kennen; de stad van de parken, en wandelen we zelf ook even door de autovrije straatjes. Leuk om de lokale winkeltjes te zien en ook de rantsoenwinkel, waar bijvoorbeeld een paar tubes tandpasta te koop zijn, of een paar stukjes zeep; producten die voor de meeste Cubanen schaars zijn. Maar we zien ook winkels met weelderige suikerspin jurkjes voor kleine meisjes en een vriendelijke man die puntzakjes drugs verkoopt ( volgens Wies H.) ( volgens ons waren het pinda's).
Op een binnenplaatsje met prachtige tegelvloeren en wandtaferelen drinken we een kopje koffie voor CUC 0,50 per stuk ( ongeveer hetzelfde omgerekend in Euro's).
In de bergen lunchen we bij openlucht restaurant Mayabe, een prachtige plek hoog gelegen met schitterend uitzicht, en een heerlijke keuken. En als er dan ook nog drie prachtige Cubanen prachtige muziek komen maken, kan het niet meer stuk. Miep de R kon zich niet meer beheersen en ging in haar eentje de dansvloer op om de rumba te doen. Even later gevolgd door Riet V. met haar zelf geplukte zaaddozen als castanjettes ( hemel, hoe schrijf je dat?) Hilarisch.
Een lange rit volgde van de provincie Holguin naar Santiago de Cuba, door een schitterend landschap met palmbomenbossen en suikerrietplantages. Kleine huisjes langs de kant van de weg en heel veel ossekarren, paardenkoetsjes, fietsen en fietstaxi's. En mannen vrouwen met kleurige paraplu's als bescherming tegen de zon.
We brengen een bezoek aan de Basilica del Cobre, met het beeld van de maagd Maria de la Caridad del Cobre, genoemd naar de eerste kopermijn in dit gebied. We kopen gele bloemen en kaarsen om te offeren, naar goed gebruik. In de kerk hangen veel dankbetuigingen van mensen die door dit beeld geholpen zijn, en bijvoorbeeld weer kunnen lopen of bijzondere sportieve prestaties hebben geleverd.
Tegen half zes komen we aan in Santiago de Cuba waar we twee nachten mogen verblijven in het luxe Melia hotel.
Vanavond gaan we eten in een typisch familierestaurant, een zogenaamde paladares.
Maar daarover morgen meer!
Oh ja, we hebben nog een wedstrijdje lopen. Wie drie keer te laat komt, betaalt een rondje voor de hele groep. De tussenstand is nu : Wilma 2 x en Riet en Piet 1x.

• 03 December 2015 - 15:09

Marian:

Hoi Hoi,

Allemaal veel plezier in Cuba, ik ga de komende dagen weer genieten van alle verhalen.

En ja hoor, dag 1 en ons mam is alweer 2x te laat geweest. Het kan er ook maar 1 zijn die dit klaar krijgt.

De rest van de groep zal deze vakantie veel rondjes krijgen. Op tijd komen is niet mams sterkste punt. ;)

groetjes uit ysselsteyn.

marian

• 03 December 2015 - 15:24

Wil Gommans:

Wilma is hier in Nederland ook altijd te laat. Dus dat is niet gek dat ze aan kop gaat ;-)

• 03 December 2015 - 17:23

Christien Peters:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    Leuk verslag en foto's
    Allemaal groetjes en geniet van de reis

Christien.

• 03 December 2015 - 17:44

Linda De Vries:

Hallo allemaal,

Leuk verslag en zo ben ik ook op de hoogte en zie ik alvast mooie foto's.

Heel veel plezier en geniet ervan allen.

Groetjes linda

• 03 December 2015 - 19:31

Marga:

Veel plezier met jullie reis. We horen wel of het eten gesmaakt heeft. Wij gaan ook iets nieuws proberen. Pintje pakken (geen 300) bij de Goesting.

• 03 December 2015 - 20:29

Truus Fleuren-Hermans:

Hallo allemaal,

Wat klinkt/leest dat weer gezellig. En ......ja dat Miep de R niet stil kon blijven zitten wist ik wel. Wat zal die soepel zijn als jullie terugkomen. Zijn wij bij Zumba gold natuurlijk maar houten klazen. Ik ga natuurlijk mijn best doen om haar na te apen. Wat zal dit een kleurrijke reis zijn, met veel rum en dikke sigaren. Ik vind het erg gezellig en fijn om zo met jullie mee te kunnen reizen. Zoals ik Miep al had laten weten wens ik jullie allemaal, degenen die ik ken en degenen die ik niet ken ontzettend veel plezier en ik weet zeker dat Maja het allemaal weer dik voor elkaar heeft. Geniet samen!

• 03 December 2015 - 21:12

Lilian:

Baila guapa baila!

Iets andere temperatuur dan in Alaska ;-)
    Geniet ervan!

• 03 December 2015 - 22:18

Rinie Ras:

Dag Allemaal,

Veel plezier met jullie reis.

Leuk om jullie reisverslag te lezen.

• 03 December 2015 - 23:21

Nancy Pluijm:

Hoi Lon,

Ik hoop dat je het glutenvrije eten kunt krijgen en je ook wel een beetje bevalt. Ik zou het heel erg vinden als je ziek en sterk vermagerd terugkomt ;-)

Lieve groetjes Nancy