Van Ai-Ais naar Noordoewer ( Norosthama lodge) - Reisverslag uit Noordoewer, Namibië van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Van Ai-Ais naar Noordoewer ( Norosthama lodge) - Reisverslag uit Noordoewer, Namibië van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Van Ai-Ais naar Noordoewer ( Norosthama lodge)

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

01 December 2013 | Namibië, Noordoewer

01-12-2013 van Ai_Ais naar Norosthama lodge aan de Oranjerivier
Vandaag hoeven we maar een kleine afstand af te leggen naar de Oranjeriver, tevens de grens met Zuid Afrika.
Onderweg stoppen we om rozenkwarts te zoeken in de bergen en we vinden prachtige stukken.
En we genieten ook weer volop van de overweldigende ruimte en vergezichten. Van sommige bergen is de naam met witte stenen aangebracht zoals bij St Helena.
Dan zien we een lang groen lint en dat moet wel bij de Oranjerivier zijn. Een enorm contrast met de kale stoffige bergen ernaast. We rijden een stukje langs de rivier en maken mooie foto's.
Op weg naar onze lodge zien we een enorme sloppenwijk, maar niet gemaakt van de gebruikelijke golfplaten en afval maar van rietmatten en rieten daken. Het ziet er best vriendelijk uit en de armoede lijkt daardoor minder schrijnend maar is het natuurlijk niet. Geen water, geen stroom: je moet er niet aan denken.
En dan kilometers en kilometers groen in de vorm van groene wijngaarden en druivenplantages. Prachtig groene rijen, afgewisseld met kleurrijke kratjes, en kleurrijke bergen op de achtergrond; een mooi fris gezicht.
Op het laatste stukje rijden we net te hard door een diepe kuil waardoor Piet tegen de blazers in het plafond gelanceerd wordt, met alle gevolgen vandien. Weer iemand voor de ziekenboeg. Na Sef, en Corrie, "de gevallen vrouw" is dan nu Piet aan de beurt. En vanavond zal Rob zich tot vier keer toe stoten aan de bel boven de bar. Geloof dat we gevarengeld moeten gaan vragen.
Norosthama lodge ligt aan de Oranjerivier en heeft verschillende type kamers en lodges. Mooi met een grote overstekende kap waaronder je in de schaduw kunt zitten en genieten van de rust.
Na de lunch vrije tijd om te zwemmen, wat te lezen, rond te wandelen maar het is eigenlijk veel te heet om iets te doen. Dan steekt er een flinke storm op en zijn we beter af in de koele kamers. Mooi tijd om berichten en foto's naar ons thuisfront te sturen. En zoals gewoonlijk komen we elkaar weer in de bar tegen voor een lekker glaasje. We eten a la carte en vooral veel en grote stukken vlees. Ter illustratie: een normale steak weegt hier 300 gram; voor dames is een gewicht van 200 gram normaal.
De laatste nacht in Namibie breekt nu aan; morgenvroeg gaan we door naar Zuid Afrika en gaan we afscheid nemen van onze gids Piet.

• 03 December 2013 - 08:44

Marielle Jansen-van Hoof:

hey papa en mama.
    brengen jullie voor mij ook een stukje rozenkwarts mee?
    maar wat een verschil hoe de mensen wonen en waar jullie verblijven.
    maqar geniet nog maar lekker van de warmte daar,hier was vanmorgen het gras niet groen maar wit van het vriezen.
    xxx marielle.