Op weg naar huis! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Op weg naar huis! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Op weg naar huis!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

08 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Op weg naar huis!

Gisteren hadden we een vrije dag die naar eigen inzicht ingevuld kon worden. Men ging in groepjes per taxi naar de wijk Thamel om te shoppen. Er moest  nog van alles gekocht worden voor het thuisfront en ook een souvenir vor onszelf mocht niet ontbreken. De wijk Thamel is hiervoor wel de aangewezen plek en het aanbod erg groot. Olifanten moesten het zijn in verschillende maten, thee of (yak) sjaals of "ouwe kneut"; voor iedere smaak en portemonnee is hier wel iets te vinden.
Later op de middag lekker relaxen en genieten van het mooie hotel Dwarika.
Niet zomaar een hotel maar met een filosofie. Dwarika Shresta, de oprichter, verzamelde in zijn jonge jaren kozijnen, deuren en ander prachtig houtsnijwerk van panden die gesloopt werden. De verzameling liep enigszins uit de hand en hij gebruikte de materialen om zijn eerste eigen huis te bouwen; op dit moment vindt je daar de bar bij het zwembad. Shresta wilde de oude bouwmaterialen niet verloren laten gaan en het werd zijn levensdoel deze te hergebruiken zodat iedereen er van zou kunnen genieten. Zijn huis werd uitgebreid met een verdieping waar hij een bed and breakfast begon. Steeds meer mensen wisten van zijn missie en steeds meer materiaal werd hem te koop aangeboden. In de loop der jaren is zijn huis uitgegroeid tot het grote vijfsterren hotel waar wij logeren. Ook in Dhulikhel is het hotel op dezelfde basis ontstaan. Naast de twee hotels ondersteunt de Dwarika stichting ook een school, vlakbij Sauraha, die wij bezocht hebben. En ze restaureren diverse gebouwen in Kathmandu. Dwarika heeft een eigen restauratie atelier wat we zo dadelijk zullen bezoeken. Alle bouwmaterialen die gebruikt worden komen hier vandaan en zijn ofwel authentiek gerestaureerd ofwel op basis van het origineel nagemaakt. De lampen, de tegels, het meubiliair, het beddengoed, de ornamenten en zelfs de wc papierhouder. We zullen het met eigen ogen zien. Deze filosofie maakt het Dwarika hotel tot een bijzondere belevenis.
Gisteravond hebben we genoten van een heerlijke bbq met zowel Nepalese als meer Europese gerechten. Het aangename gezelschap maakte dat de avond weer om vloog.
Voor de zes van ons die vanmorgen geboekt hadden voor de mountainflight, ging om half zes de wekker. Zij hebben zich niet af laten schrikken door het dodelijk ongeluk met een zelfde toestel begin vorige week. Het was een ervaring om nooit meer te vergeten en niemand had er spijt van. Het zicht was helemaal helder en naast de hoogste berg ter wereld, de Everest, werd er over de vijf hoogste toppen ter wereld gevlogen, waaronder de LangTang. Het kijkje in de cockpit was ook spectaculair. Weer een ervaring rijker!
Nu is het pakken geblazen want om twaalf uur moeten de kamers vrij zijn. Na het bezoek aan het restauratie atelier zullen we samen lunchen en dan vertrekken we naar de luchthaven.
Het is een prachtige reis geweest waaraan we nog lang met veel plezier terug zullen denken! Het is goed geweest en we hebben genoten maar we kijken ook weer uit naar het naar huis gaan; reizen is fantastisch maar thuis komen ook! Namaste!

• 08 Oktober 2011 - 07:01

Wilhelmien:

Goede reis terug en ik ben jaloers op dat scoppen,lijkt me geweldig!! Tot gauw,groeten.

• 08 Oktober 2011 - 11:50

Alda En Jan:

Zo te lezen hebben jullie weer een geweldige reis gehad. Het wordt hoogste tijd dat wij deze ook eens gaan maken!!
    Een goede terugreis allemaal en welkom terug in ons koude kikkerlandje!!

Groetjes,
    Alda en Jan