Klimmen en dalen! - Reisverslag uit Dhulikhel, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Klimmen en dalen! - Reisverslag uit Dhulikhel, Nepal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Klimmen en dalen!

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

05 Oktober 2011 | Nepal, Dhulikhel

Klimmen en dalen!
Om negen uur staan Amir en Anita weer voor ons klaar en gaan we op weg naar Panauti!
Allereerst een flinke klim vanaf de receptie naar de hoogste top waar het zwembad bijna klaar is en waar de spa afdeling gemaakt zal worden. We hebben de treden niet geteld maar het was de moeite waard. Het luie zweet zijn we inmiddels wel kwijt.
Amir vertelt iets over de geschiedenis van Panauti terwijl wij staan uit te hijgen en vervolgens lopen we verder omhoog. We komen vrouwen tegen in traditionele kleding die op weg zijn naar de tempel van Kali om offertjes te brengen en begroeten elkaar met een vriendelijk Namaste!
We maken een groepsfoto en genieten van de prachtige groene omgeving.
Er ligt fel gekleurde was te drogen op de struiken en we zien mensen op de stoep van hun huis zitten praten. Heel relaxed.
We komen een geitenhoedster tegen en kinderen die vragen om op de foto gezet te worden. We rusten even uit aan de bosrand en Amir laat zien wat hij op yoga geleerd heeft.
We delen ballonnen uit en van alle kanten worden we door kinderen bestormd; je snapt niet waar ze vandaan komen. Mensen en dieren wonen hier heel erg samen; kippen en geiten lopen in en uit en je struikelt bijna over de kuikentjes, de honden, eenden en ganzen op het erf.
Kinderen genieten van de swing (schommel van bamboetakken gemaakt) die vanwege festival geplaatst is en zwaaien tot bijna in de hemel. We zien kinderen bezig met een vlieger, zelfs hoog op het dak. Voor de deur wordt de afwas gedaan en mag deze drogen in de zon. Hier hoeven ze geen ruzie te maken over wie moet afdrogen.
Vandaag is de dag dat machines en gereedschappen geeerd worden en we zien machines met tika's, bloemen, offertjes en zelfs bloeddruppels.
We lopen dwars door de rijstvelden over smalle paadjes en zien hoe de mensen druk bezig zijn met oogsten. Vrouwen met manden op de rug en "takkenwijven" zijn inmiddels een vertrouwd beeld.
Een Nepalees met zijn kind op een koe roept enthousiast "Nepali horse" en sjokt rustig verder.
Normaliter kun je deze wandeling in 2,5 tot 3 uur doen, maar wij houden rekening met het tempo van de hele groep en doen er wat langer over. We willen ook graag de tijd hebben om onderweg rond te kijken en een praatje te maken.
Dan komen we aan in het dromerige Panauti en bekijken de tempelgebouwen en de verbrandingsplaatsen. We zien hier bedelaars en kinderen die om geld vragen. Vrouwen die graan zeven in grote manden en het kaf van het koren scheiden. De was wordt gedaan in de snel stromende rivier en en passant wassen ze zichzelf ook even. Op het centrale plein ligt tussen de stapels graan een onthoofde buffel waar nu even niemand naar omkijkt.
Per taxi gaan we terug naar ons hotel voor een soepje en salade en daarna is het even rusten.
Om 19.00 uur zien we elkaar weer in de bar en genieten daarna van het diner. Ik heb de indruk dat we allemaal als roosjes zullen slapen!

• 06 Oktober 2011 - 05:13

Elly :

Maja,

wat maak je er weer 'n fantastische reis van!
    Ik geniet volop van je mooie foto's en vlotte schrijfstijl maar het zou natuurlijk nog beter zijn om alles in levende lijve mee te kunnen maken.
    Jammer voor jullie dat het einde in zicht komt maar de herinneringen zijn voor altijd.

Een goede terugreis gewenst voor allen en groetjes uut de Hei.

• 06 Oktober 2011 - 08:32

Ine Hoex:

Hallo allemaal, ik zie wel dat jullie genieten van de prachtige reis door Nepal. Ga de laatste dagen nog genieten van het mooie hotel Dwarika en verdwaal niet in de kamer.en het lekkere eten. Maja en ben je al bij Malle Pietje geweest ? groetjes van uit een herfst achtig Venray.

• 06 Oktober 2011 - 09:52

Wilhelmien.:

Wat zijn het weer prachtige foto's, die het verhaal goed weergeven.
    Het zal wel erg warm zijn,en hier komt de regen met bakken uit de lucht en waait het heel erg. De wandelaars in Spange maken het goed en hebben het ook warm,maar ze lopen nog!!! Tot gauw,zaterdag Sjanelle!!!!!! Doeiiiiiiiiii.

• 06 Oktober 2011 - 11:17

Lou:

Als je alleen al de reisverhalen van Maja leest , dan moet jullie een fantastische reis hebben . de foto's onderstrepen dit nog eens. Ik wens jullie nog enkele mooie dagen in Nepal en natuurlijk ook een goede vlucht terug. Zijn er nog leifhebbers die een vlucht over de Hymalaye op de slotdag willen maken. Groetjes ui het koude en regenachtig Nieuwstadt

• 06 Oktober 2011 - 20:14

Marco & Angelique:

Ha Theo & Willy en alle mede reizigers,
    Hartstikke leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen. Jullie zullen bij thuiskomst zeker aan het weer moeten wennen. Geniet nog lekker van jullie vakantie en alvast een goede vlucht gewenst.