Pico (Azoren) - Reisverslag uit Pico, Portugal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Pico (Azoren) - Reisverslag uit Pico, Portugal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Pico (Azoren)

Door: viceversareisclub

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

26 Mei 2011 | Portugal, Pico

Pico
Per boot vanaf Sao Jorge bezoeken we Pico voor vier dagen. Voor een meerprijs van E 25,- staat je huurauto (IlhaVerde) voor je klaar bij de haven in Sao Roque. In ons geval werd vooraf gezegd dat dit niet mogelijk was en moesten we met een taxi naar de airport (loket gesloten want er gaan maar een paar vluchten per dag) en daarna naar het stadskantoor in Madalena (lunchpauze…). Regel dit dus vooraf om je hoop tijdverlies te besparen.
We logeerden in de bijzondere accomodaties Glinicias in het dorpje Sao Jao aan de zuidkust. Een echte aanrader; de eigenaar heeft hier een aantal oude vissershuisjes opgeknapt en klaargemaakt voor de verhuur. Compleet ingericht met antiek en een gedateerd bankstel, maar wel heel volledig. Er staat een mandje klaar met de eerste levensbehoeften zodat je niet meteen naar de supermarkt hoeft te hollen. Wij hadden het “blauwe huisje”wat direct aan de Atlantische Oceaan lag met een fabelachtig uitzicht plus een eigen zwembad in een beschutte tuin. Links en rechts van het huisje liggen op loopafstand prachtige natuurlijke baden en er is ook een goed restaurant (Merqueires) op een paar minuutjes lopen. Sao Jao is een heel stil dorpje waar je echt tot rust komt, maar de ligging is super centraal en je bent in no time op een andere plek op het eiland.
Persoonlijk vonden wij Pico het leukste eiland van de vijf die we gezien hebben. Het is nog puur, heeft heel divers landschap maar is net een beetje bourgondischer dan haar kleinere zusjes. Als je op zoek wilt naar walvissen en dolfijnen is dit de beste plek. Vanuit Lajes, een paar kilometer naar het oosten, worden verschillende excursiemogelijkheden met voornamelijk grote rubberboten aangeboden. Reken op 2 tot 3 uur varen en ongeveer E 50,- per persoon. De kans dat je ze ziet is hier het grootste!
Een bijzondere “attractie” in Sao Jao waren de vogels (cachalottes) die ’s avonds aan land komen om te paren wat met veel geschreeuw gepaard gaat. Je vergeet het geluid nooit meer. Ik heb het met gevaar voor eigen leven opgenomen en gebruik het nu als ringtoon…
Een aanrader is ook om te gaan eten in hotel/restaurant Aldeia do Fonte in Lajes. Kies voor de grindweg langs de weg die adembenemend is en ook als wandelpad dient. Het is een bijzondere locatie met eco hoog in het vaandel en de eigenaresse heeft zelf alle beplanting aangelegd. Het eten is er erg goed en je hebt er veel keuze.
Pico moet je beleven door rond te touren en vooral ook van de grote wegen af te gaan. De leukste ontmoetingen en ontdekkingen kom je tegen op de secundaire wegen en het wordt nergens zo slechts dat het niet meer te berijden is (zelfs met een Micra). Zo zagen we een wandelroute net voor Calheta met een walvisspotplek die we nooit meer zullen vergeten. Prachtig verstild en een unieke plek; je zou er zo willen gaan wonen.
Ook in het binnenland vindt je veel verrassingen zoals de vulkaanmeren die men hier lagoa’s noemt. Madalena is een klein mondainer plaatsje met een haventje met prachtig uitzicht op Faial.

• 26 Mei 2011 - 19:57

Wilhelmien En Viktor:

wat een mooie reis, daar in de Azoren ! en het is er zo mooi groen !
    leuk dat eiland-hoppe. ik zie je als je terug bent. groeten