Sao Jorge (Azoren) - Reisverslag uit São Jorge, Portugal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Sao Jorge (Azoren) - Reisverslag uit São Jorge, Portugal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Sao Jorge (Azoren)

Door: viceversareisclub

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

26 Mei 2011 | Portugal, São Jorge

Sao Jorge
We verblijven hier in hotel Sao Jorge Garden in Velas. Dit hotel biedt alleen logies/ontbijt en op bestelling bij de receptie koffie/thee en andere drankjes. Diner en lunch is hier niet mogelijk.
Het hotel ligt net buiten het centrum van Velas waar je in een minuut of vijf naar toe kunt lopen.
Het is geen bijzonder hotel, maar het heeft nette kamers met balkon met zitje en een grandioos uitzicht over de tuin met palmbomen, het zwembad en de zee.
Velas zelf is een klein havenstadje met een paar autovrije straten met prachtig mozaiek straatwerk met patronen. De beste restaurantjes zijn het serre restaurant aan het pleintje met het prieeltje en Naval aan de haven. Wil je echt lekker eten, neem dan een taxi (E 12,- vv) naar restaurant Fornas do Lava in St Armano waar je heerlijk puur en biologisch kunt eten met een prachtig uitzicht over de zee.
In Velas zelf is een mooie botanische tuin , natuurlijke zwembaden en prachtige rotsformaties. Je kunt een heel eind langs zee lopen en hiervan genieten.
We hebben een dagtocht gemaakt naar Topo, het meest oostelijke gedeelte van Sao Jorge en onderweg kleine stille dorpjes bezocht. Je vindt hier ook veel molens en basalten huizen. Aan de noordkust vindt je veel zogenaamde faja’s; onderaan de rotsten en bijna uitlopend in zee vindt je daar vlakke stukken waar veel aan landbouw gedaan wordt.
Helemaal westelijk is ook een vuurtoren ; er leidt een wandelroute naar toe door een prachtige omgeving, maar het eindpunt zelf is een vervallen kazerne met een zeer deprimerende uitstraling.
Beter kun je een wandelingetje maken door het reservaat Setes Fontes aan de noordoostkust; een combinatie van park en botanische tuin met speelplaats voor kinderen. En zoals we hier gewend zijn ingericht met bbq plaats (incl hout), toiletten en veel zitgelegenheid.
Vanuit Sao Jorge gaan we met de ferry in een half uurtje naar Sao Roque in het noorden van ons volgende eiland: Pico.