Sao Miguel (Azoren) - Reisverslag uit São Miguel, Portugal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Sao Miguel (Azoren) - Reisverslag uit São Miguel, Portugal van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Sao Miguel (Azoren)

Door: viceversareisclub

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

26 Mei 2011 | Portugal, São Miguel

SAO MIGUEL
De eerste week hebben we uitgetrokken voor het grootste eiland van de Azoren; Sao Miguel. We slapen op vier verschillende plekken op het eiland zodat we de tijd hebben om alle bezienswaardigheden te bezoeken. We rijden het eiland rechtsom en overnachten in Ponte Delgada, daarna Furnas, dan Nordeste en we eindigen in Santana bij Rabo di Peixe.
Bij aankomst op Ponta Delgada worden we begroet door de reisleider van Holland International, Arno Snellenberg, die we nog kennen van onze reis naar Nepal. Leuk om hem weer te zien!
Bij de autoverhuurder ligt een informatiepakket voor ons klaar samen met uitgewerkte routes om bij de accomodaties te komen; dezelfde middag wordt er een informatiebijeenkomst verzorgd in een nabijgelegen hotel.
We logeren in hotel Talisman, een 3 sterren accommodatie in het oude centrum van Ponta Delgada; een prima ligging. Het hotel zelfs is van de categorie netjes maar ouwbollig, maar de beste keuze op deze plek. Wij gaan voor authentieke hotels en niet voor de sterren zal ik maar zeggen.
Ponte Delgada is een mooie vriendelijke stad met een boulevard en een aantal winkelstraten. Opvallend zijn het grote aantal winkeltjes wat duizendeneen artikelen verkoopt en altijd gerund worden door Chinezen (schijnen geen belasting te hoeven betalen) Aan de zee vindt je een burcht die je kunt bezoeken en de kerken zijn ook de moeite waard. Prachtige pleinen met bijzondere gevels, met gebruik van vakwerk van basalt en omzoomd met platanen. Veel terasjes vindt je hier niet, maar als je er een tegenkomt, moet je zeker even gaan genieten van een cappucino met kaneel ipv cacao.
We eten ’s avonds in een typisch Portugees visrestaurant aan de boulevard (Mercado do Peixe) waar we op advies van de vriendelijke bediening “Limpets” bestellen (kleine schaaldiertjes in olie en knoflook gebakken) en gegrilde haai proeven.
Ponta Delgado naar Furnas
We rijden via het Lago di Fogo , een schitterend kratermeer, waar je helemaal omheen kunt rijden en genieten van het spectaculaire uitzicht. Je kunt ook wandelingen maken rondom het meer; er zijn goede paden uitgezet waar veel gebruik van gemaakt wordt. Alles is ontzettend groen; alle tinten groen die je je maar kunt bedenken kom je hier tegen. En er wordt onderweg niet bespaard op het aanplanten van bermen met onder meer azalea, varensoorten en horensia; een genot voor het oog.
Bij het bordje Caldeira Velhas wandelen we een stukje landinwaarts en komen bij een prachtige waterval en warme bronnen uit. De natuur is hier zo weelderig dat het me aan Costa Rica doet denken.
Verder door rijden we door dromerige plaatsjes als Lagoa, en VillaFranca do Campo en overal weer stoppen voor het prachtige uitzicht.
We logeren in de moderne appartementen Furnas Lake Villas in een groene vallei. Houten cabana’s met een keukentje, badkamer en woonkamer met open haard erin en een panoramisch uitzicht over de vallei en de omringende bergen. De paarden van de eigenaar lopen vrij rond over het terrein en bij de eerste confrontatie met een wit paard op onze oprit, moet ik meteen aan Pippi Langkous denken. Je steekt de weg over en je bent bij het Lake Furnas, het beroemde kratermeer. We maken een prachtige vlakke wandeling rond het meer (2,5 uur) en bezoeken meteen de Caldeira met de geisers die je op afstand al ziet roken (maar ook ruikt!). We zien ook de gaten in de grond waarin men pannen met het gerecht Cozido laat zakken; na een uur of acht onder de grond is het gerecht klaar en kan het gegeten worden. Wij proberen het ’s avonds bij het lokale restaurant Tony’s ; het was een smakelijke maaltijd (combinatie van verschillende vleessoorten met aardappelen en groenten) maar met voor onze begrippen te hoog vetgehalte. De lokale wijn kan ik meer aanbevelen; wij proefden de witte Frei Gigante en dat was de moeite waard.
In Furnas moet je zeker de botanische tuin Terra Nostra bezoeken; je betaalt E 5,- pp entree . Dit is een van de mooiste tuinen die ik ooit gezien heb en je kunt er uren rondlopen. Vergeet ook je badkleding niet want in het midden van het park is een groot rond thermaal bad waar je in kunt zwemmen. Het oogt wat modderig en de modderkleur moedigt niet echt aan , maar het schijnt helend te werken en er wordt volop gebruik van gemaakt. Op vertoon van je entreekaartje krijg je in het gelijknamige hotel 15% korting op je verteer daar; er is vanuit de tuin een ingang achterom;tegenover de kassa.
Op andere plaatsen in Furnas vindt je nog meer thermaalbaden waar je gebruik van kunt maken; je betaalt hier E 2,- entree pp en er zijn keurige kleedhokjes en sanitaire voorzieningen. Een heel bijzondere ervaring.
Van Furnas naar Nordeste
Na een nacht met enorme regenval laden we tussen de buien door de auto in en gaan op weg naar ons volgende adres in Nordeste. We rijden naar het oosten langs de kust en dan omhoog langs de oostkust. Op deze route vindt je verrassend veel Miradouros (uitkijkplaatsen) en ze zijn stuk voor stuk de moeite waard. Zeer mooi aangelegd; het lijken soms wel botanische tuinen; gratis toegankelijk en op de (schone) toiletten hangt zelfs papier. Kom daar in Nederland maar eens om. De mooisten vonden wij Miradouro de Madrugada en Miradouro do Sossego! Onderweg zoals gezegd weinig tot niets te koop, dus zorg dat je proviand bij je hebt. Het is heerlijk picknicken op een Miradouro!
We logeren in Estalgem Dos Clerigos in Nordeste; een keurig hotel maar vlees noch vis. Nette gedateerde kamers en ingericht door iemand met een grote voorkeur voor de kleur oker. Er is een zwembad en mooie tuin en je kijkt uit op een oude gewelfde brug die dominant de ene helft van de plaats met de andere verbindt. De plaats Nordeste zelf heeft niet veel te bieden maar is een prima uitvalsbasis om de omgeving te bekijken.
We rijden de bergroute vanaf de kust naar Tronquera (grindweg) en doen dat vanwege de dichte mist letterlijk met ons hoofd in de wolken. Een mooie route waar je met beter weer veel meer van zou kunnen genieten. Onderweg bezoeken we het gemeentelijk zwembad wat onderaan de rotsen op een spectaculaire plaats is aangelegd en waar men hard aan het werken is om alles gereed te krijgen voor de zomer! Even verderop is een parkje met een watermolen die je gratis kunt bezoeken.
Onderweg aan de noordkust letten we goed op of we toevallig geen walvissen kunnen spotten; het zou zomaar kunnen maar je moet een beetje geluk hebben. Wij zien meer koeien dan walvissen…
De botanische tuin Ribiera do Guilherme is een bezoekje meer dan waard; je kunt hier heerlijk wandelen en genieten van de mooie aanplant en waterval.
Van Nordeste naar Rabo di Peixe/Santana
Nog een prachtige tuin bezochten we onderweg aan de noordkust; Ribeira dos Caldeiroes. Je kunt hier aan twee kanten van de weg de tuin bezoeken. Aan de ene kant vind je op een bergkam de tuin zelf inclusief molens en levada’s (irrigatiekanalen). Je kunt hier zelf koffie bestellen en er is een souvenirwinkel (waar je naar alle waarschijnlijk helemaal niets zou willen kopen…). Aan de overkant van de weg is een mooie grote waterval en kun je de waterstroom oversteken en een stuk verder wandelen. Doe dat zeker want je komt uiteindelijk bij een prachtige waterval uit , middenin de natuur, met een waterbekken waarin je kunt zwemmen. Je waant je hier in de Blue Lagoon.
In Ribeira Grande stoppen we om het strand en het immense zwembad te bekijken. Er is een leuke strandtent waar je een prachtig overzicht hebt en een smakelijke salade kunt bestellen. Ribeira Grande is de eerste badplaats met noemenswaardig strand die we op dit eiland tegenkomen.
We logeren in Quinta de Santana in het gehucht Santana bij Rabo di Peixe aan de noordkust. Een mooie accommodatie in een zoals de naam al zegt, voormalig landhuis. We logeren in een van de twee kamer appartementen die in een straatje gelegen zijn en ofwel op de verdieping of op de begane grond gelegen zijn. Vraag naar appartement Rhodondendron, dan krijg je de laatste in de rij met een heerlijk balkon met avondzon (en lekker rustig gelegen). De quinta heeft ook een zwembad en schattig nostalgisch eetzaaltje waar het ontbijt geserveerd wordt (is inclusief). Op verzoek kun je er ’s avonds ook eten en wordt er een maaltijd voor je gekookt; heel smakelijk en voor een zacht prijsje (E 15,-). In de omgeving hebben wij geen restaurants gevonden maar navraag bij een lokaal tankstation leverde de ons de gouden tip op van restaurant O Silva in Ribeira Seca, ongeveer 3 km verder. Echt een aanrader; je kunt er verschrikkelijk lekker vis eten!
Tijdens ons verblijf hier hebben we een prachtige dagtocht gemaakt naar het meest westelijke gedeelte van Sao Miguel om de kratermeren daar te bekijken. Er liggen twee meren tegen elkaar aan waarvan er een groen van kleur is en het andere blauw. De legende leert dat een meisje met blauwe ogen en een jongen met groene ogen erg verliefd op elkaar waren maar van hun ouders geen verkering mocht hebben. De tranen van verdriet die ze daarom gelaten hebben,vulden beide meren. Wij kozen voor de secundaire weg bovenover naar Vista do Rai (het belangrijkste overzichtspunt) en reden over een bergkam met een fenomenaal uitzicht; helemaal geweldig. Dezelfde weg terug om er nog een keer van te genieten en dan naar beneden naar Sete Cidades om via de brug tussen beide meren naar de overkant te rijden. Je kunt hier prachtige wandelingen maken en het is bijvoorbeeld ook mogelijk om per taxi naar boven te gaan en vandaar zelf naar beneden te lopen; echt de moeite waard en een van de hoogtepunten van Sao Miguel.

• 23 Augustus 2011 - 15:17

Daphne :

Hallo, mijn naam is Daphne en ik wil je hartelijk bedanken voor je verslag. Mijn vriend en ik zijn net terug van de Azoren en aangezien we geen boekje konden vinden heb ik het een en ander opgezocht op internet en zodoende kwam op jouw site uit! Dankzij jouw tips hebben we heerlijk gegeten en mooie dingen gezien! We hebben een fantastische reis gehad! Een vakantie om niet gauw te vergeten! MVG Daphne

• 02 December 2012 - 11:47

Miranda JAcobs:

Ben op een sombere Hollandse dag aan het speuren voor onze komende vakantie(s) en laat dit reisverslag nou net zijn wat ik zoek!
    Heerlijk dat we weer meer gelijkgestemde mensen vinden die het leuk vinden alles wat ze zien vast te leggen op foto / film en reisverslagen!
    Alvast bedankt.

• 02 December 2012 - 23:36

Maja:

Hallo Miranda!
    Fijn dat je waardeert wat ik heb vast gelegd!
    Ik maak graag vrijblijvend voor jou een leuk voorstel, gebaseerd op jouw wensen en prioriteiten! Laat me even weten in welke tijd je wilt reizen en ik maak een passend voorstel voor je!
    Groetjes!
    Maja
    Reisbureau Vice Versa

• 25 Maart 2013 - 11:41

Diana:

Super verslag, gelijk helemaal zin.. reis schema is gemaakt!

• 20 Januari 2014 - 13:47

Sofie:

Hallo
    Wij zijn ook aan het kijken om vor de 1e keer zelf een (rond) reis samen te stellen, en dit op Sao Miguel.
    Samen met onze kinderen van 4.5 en 7.5 jaar.
    Met dit reisverslag kunnen er al enkele locaties vast gepind worden, waar we zeker moeten naartoe gaan.
    Alleen vraag ik mij of om al deze locaties te zien ... zou het mogelijk zijn om op 1 plaats te slapen, ergens centraal ?
    omdat we met (kleine) kinderen reizen, dit voor ons de 1e maal is, en we dit ook gaan doen in de paasvakantie (dus 1 week maar!)
    kan dat denkt u ?
    mvg

• 22 Januari 2014 - 20:11

Maja:

Sofie, zou je me even willen mailen ( maja@reisbureauviceversa.nl) dan stuur ik je prive minn advies toe!
    Geoetjes
    Maja

• 23 Maart 2014 - 17:43

Anne:

Hoi,

Wij hebben een paar weken geleden 2 weken in de zomer geboekt. Lijkt me helemaal super. Niet te warm (vinden we ook niet belangrijk) en een prachtig eiland. Na het lezen van dit reisverslag weer wat tips opgedaan. Leuk! Wij willen graag een aantal keren walvissen gaan spotten met een boot. Heeft iemand daar ervaring mee en eventueel tips voor ons?

Grtz Anne

• 21 April 2014 - 16:18

Erwin:

Heb een bron van informatie kunnen halen uit u reisverslag wij gaan zelf over 23 dagen en kan niet wachten Wij zitten alleen te dubben over de kleding korte broek zal wel veel te gewaagd zijn.
    aangezien wij maar 8 dagen gaan willen wij het goed besteden maar dat komt wel goed

groetjes Erwin