Van Finland naar Zweden en diep onder de grond! - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu Van Finland naar Zweden en diep onder de grond! - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Vice Versa Reisclub - WaarBenJij.nu

Van Finland naar Zweden en diep onder de grond!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vice Versa

01 Juli 2008 | Zweden, Kiruna

Gisteravond hebben we het koffer van mevr Tummers nog open moeten breken want de cijfercode liet haar in de steek. Gelukkig gaat het nog wel dicht, dus dat zal sealen worden!
Vannacht moesten we wennen aan het gegeven dat het hier ook 's nachts licht blijft! Verduisteringsgordijnen zijn hier geen luxe!
Om half zeven (eigenlijk half zes, want in Finland is het een uur later..) wake up call en na een heerlijk en uitgebreid ontbijt op weg naar Zweden!
Heel veel berken en dennebomen onderweg, maar naarmate we dichter bij Zweden komen worden de bomen kleiner. We zien rendieren de weg oversteken; ze verliezen nu hun wintervacht! Prachtige dieren om te zien! Wist je dat zowel mannetjes als vrouwtjes rendieren een gewei hebben en dit ieder jaar verliezen?
Onderweg romantische houten huizen in pastelkleuren en bomen en beekjes en meren; heel veel water onderweg!
Ook in Zweden loopt de Poolcirkel en we rijden er speciaal even voor om. Hier geen kerstdorp, maar alleen een restaurant wat pas om elf uur opent.
We rijden door naar een tankstation voor een kop koffie en broodje en gaan dan snel verder op weg naar onze eindbestemming Kiruna.
Daar bezoeken we een heel bijzondere kerk, niet speciaal met katholieke of protestantse inbreng maar heel algemeen van snit. Niet de twaalf apostelen, maar twaalf symbolen van liefde bijvoorbeeld.

We gaan daar de grootste ijzermijn ter wereld bezoeken. Het bedrijf LKAB heeft een fantastische en perfect georganiseerde rondleiding voor ons in petto en we zijn allemaal erg blij dat we dit mee mogen maken. Met een bus gaan we meer dan 3 km de grond in en op een diepte van 540 m begint onze toer. Het is erg indrukwekkend en we hebben het gevoel iets heel bijzonders mee te maken!

Terug in ons hotel in Kiruna even rust en dan lekker eten!
Morgen gaan we het derde land in deze reis bezoeken; Noorwegen!

• 01 Juli 2008 - 17:42

Wilhelmien En Viktor:

Hoe kun je nu met de bus 3 km. onder de grond komen? Dat hoor ik thuis wel,en misschien hebben jullie nog van die dingen uit het vliegtuig om je ogen te verduisteren ! Lekker lange dagen,geniet er van.

• 01 Juli 2008 - 19:10

Twan En Janneke:

Berichtje voor Toon en Corrie Jenniskens:
    Vele groetjes uit een warm Ysselsteyn. De bloemen staan er nog goed bij en de peultjes waren lekker.
    Groetjes ook van Guus, Imke en Bas

• 01 Juli 2008 - 19:39

Kevin:

oma en opa, veel plezier verder nog!!! ;=)

• 01 Juli 2008 - 19:43

Bas En Wouter:

opa en oma? hebben jullie de kerstman al gezien? veel plezier nog en we missen julie al een beetje, hoor! knuffel bas en wouter

• 01 Juli 2008 - 20:26

MLJSY:

Dag pap en mam,
    Leuk dat we jullie kunnen volgen via deze site. Aan de foto's zien we dat jullie het goed naar de zin hebben. We zullen elke dag even kijken.
    Veel plezier en groetjes uit Veldhoven.
    Lianne, Maarten, Jens, Sytse, Yrsa

• 01 Juli 2008 - 20:40

Bart:

Dag Anouk (en ook Oma),
    Hoe is het als jongste van het stel? Hoe dan ook, jij vermaakt je vast wel!

groeten uit Venray, Bart.

• 01 Juli 2008 - 20:41

Bart:

Dag Anouk (en ook Oma),
    Hoe is het als jongste van het stel? Hoe dan ook, jij vermaakt je vast wel!

groeten uit Venray, Bart.

• 01 Juli 2008 - 21:45

Anita:

Wat geweldig om zo jullie reis te mogen volgen !!!
    Wat is er trouwens aan de poolcirkel te zien?
    p.s.: Mentor Maikel belde, dat hij ondanks te laag eerste rapport, nu met de formule van alledrie de rapporten toch genoeg punten heeft voor atheneum; hoefde niet eens meer besproken te worden. Hij heeft het dus geweldig gedaan.

• 02 Juli 2008 - 09:04

Jacqueline:

klinkt allemaal erg goed zeg! geniet er allemaal lekker van! hier gaat alles goed, veel last minutes...groetjes de vrollie van vice versa

• 02 Juli 2008 - 09:06

Maarten Tummers:

een hele fijne reis toegewenst Anouk en Oma , en ik ben over btw!

Veel plezier

• 02 Juli 2008 - 10:43

Laura:

ha anouk en oma!

haha wat grappig dat er een site van is!! heel veel plezier maar dat zal wel lukken.. tot weer x laura en peter

• 02 Juli 2008 - 19:27

Leon Verberkt:

Dag vakantiegangers.
    Zo te zien zit de stemming er al goed in. De foto's beloven veel moois. Een heel fijn verblijf toegewenst!

• 02 Juli 2008 - 20:14

Oma En Anouk:

Maarten, kei goed dat je toch over bent!! Oma is helemaal gelukkig :-) proficiat!

• 02 Juli 2008 - 20:35

WMBWK:

Hoi pap en mam,
    Zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin. Hier is alles ok. Errug heet vandaag dus de kids hebben de hele middag in hun nieuwe zwembad gedobberd.
    Nog een fijne vakantie en ook wij kijken nieuwsgierig uit naar jullie volgende reisverslagje
    Groet, Marcel, Wendy, Bram, Wouter en Koen

• 03 Juli 2008 - 19:51

Danique &margret:

Hallo anouk en oma, ik heb een 10 voor rekenen!! goed he. Morgenvroeg nog naar school en dan heb ik ook vakantie. Veel plezier nog.